Logistikkgigant klar for Fugleåsen

GLADE FOR SAMARBEIDET: Konsernsjef Aniela Gjøs jubler over at Ontime Logistics er først ut med å bygge på Fugleåsen. Dette skjer i samarbeid med Peder Nærbø hos Bulk Eiendom, som eier området. Foto: Ontime Logistics

GLADE FOR SAMARBEIDET: Konsernsjef Aniela Gjøs jubler over at Ontime Logistics er først ut med å bygge på Fugleåsen. Dette skjer i samarbeid med Peder Nærbø hos Bulk Eiendom, som eier området. Foto: Ontime Logistics

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Les lokale nyheter i ferien. Prøv oss i 5 uker for 5 kr.

LANGHUS: Ontime Logistics blir de første som bygger på Fugleåsen (Q4). Det nordiske selskapet flytter hovedkontoret sitt dit og reiser en stor terminal. Konsernsjefen lover lokale arbeidsplasser.

Del på Facebook

Terminal på 6.600 kvadratmeter

Alt fra italienske møbler til makaroni, motorer og kasser med spiker vil få sin første stopp her i landet på Langhus.

– Vi tar på oss frakt av alt som veier med enn 25 kilo, sier konsernsjef Aniela Gjøs.

Selskapet Ontime Logistics er det første som etablerer seg på Fugleåsen, som nå er blitt navnet på Q4. De skal bygge hovedkontor for hele Norden og en stor terminal på 6.600 kvadratmeter. I tillegg kommer overbygget uterampe.

– Vi er i underkant av 100 ansatte i dag. De fleste jobber på kontoret, mens noen få tar seg av terminalen. Dette tallet skal økes, sier konsernsjef Aniele Gjøs.

Sjåførene kjører på kontrakt og kommer i tillegg.

Trenger flere

Nye arbeidsplasser har vært et av argumentene for å legge ut Q4 til næringsformål.

– Vi håper det blir attraktivt å jobbe hos oss, slik at det frister kompetente folk fra området som kan logistikk, sier Gjøs.

Snart i gang

Det var Bulk Eiendom som kjøpte det omstridte området Q4 av Ski kommune. Det har nå fått det permanente navnet Fugleåsen.
Byggingen vil skje i samarbeid med eierne, og gravingen starter om en uke eller to.

Innflyttingen er satt til 1. oktober 2012.

– Vi har vært i gang med forberedelsene, men tok ingen ting for gitt før alle vedtakene var gjort, sier Aniele Gjøs.

– Hvorfor valgte dere Langhus?

– På grunn av beliggenheten ved motorveien. Mye av det vi tar imot kommer fra Italia og andre steder på kontinentet. Nå slipper bilene å kjøre gjennom Oslo. De kan laste om hos oss, før vi sender dem tilbake. Dette sparer både byen og miljøet.

Tett trafikk

En av innvendingene mot utbygging på Fugleåsen har vært trafikken.

– Hvor mange biler blir det snakk om i løpet av en dag?

– Det må jeg regne på for nå er vi spredd på to stedet. Men det er om lag 4000 tonn som skal forflyttes i Oslo-området per uke.

Konsernsjef Aniele Gjøs viser også til at trafikken skal gå rett ut på E6 og ikke kjøre innom boligområdene på Langhus.

Hva synes du om å få en slik logistikkgigant på Q4? Si din mening i kommentarfeltet under!

Artikkeltags