Slik starter du treningsmotoren

Lederen av Frisklivssentralen, Lene Martinsen Østby, har tatt et godt tak i strikken og viser hvordan ryggøvelsen skal gjøres. Mette Sørlie henger med. Hun har hatt hjerneblødning og trener for å kunne holde seg i jobb.

Lederen av Frisklivssentralen, Lene Martinsen Østby, har tatt et godt tak i strikken og viser hvordan ryggøvelsen skal gjøres. Mette Sørlie henger med. Hun har hatt hjerneblødning og trener for å kunne holde seg i jobb.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

SKI: Sommer og ferietid er ensbetydende med avslapning for mange. Men enten du har hatt treningspause i to måneder eller ti år, gjelder det å komme i form igjen. Lene Martinsen Østby har rådene.

Hovedoppgaven til Frisklivssentralen i Ski kommune er å få folk i bedre form. Da styrer vi unna fedme, livsstilssykdommer og holder oss lengre i jobb.

Del på Facebook

ØB har bedt lederen av sentralen, Lene Martinsen Østby, om å dele noen gode råd.

– Endringene trenger ikke være store for å bedre helsen. Det gjelder å få i gang motoren og sette seg små mål, sier Lene.

De tre hovedpunktene hun jobber med er fysisk aktivitet, kosthold og røykeslutt.

Ikke blodsmak i munnen

– Hva er et lite mål?

– Gå en tur i raskt tempo, som varer fra 30–60 minutter, to ganger i uken. Slutt å drikke brus på hverdager. Og vær glad for de endringene du får til. Du trenger ikke komme hjem med blodsmak i munnen.

LES OGSÅ God trening med strikk i skogen

Hverdagsaktivitet

All aktivitet trenger ikke være trening. Det gjelder å holde kroppen i gang minst 30 minutter om dagen.

– Gå til toget eller bussen, gå i trapper, bruk skogen og vær ute i naturen, selv om det regner. Det er ikke nødvendig å gjøre det vanskelig. Eller kalle det trening, sier Lene.

Det viktigste er å bryte det bedagelige mønsteret og komme seg ut av sofaen.

Frisklivslederen mener at Facebook også kan brukes positivt.

– Skriv om det når du har trent eller rørt på deg. Dette er også en inspirasjon for andre.

Sunnere kost

For dem som vil ned i vekt spiller maten en vesentlig rolle.

Her lyder Lenes råd:

* Spis frokost for å få kroppen i gang.
* Ha fire-fem mindre måltider i løpet av dagen.
* Fem om dagen gjelder. To frukt og tre grønnsaker.
* Kutt ut brus og søtsaker.

Artikkeltags