Gå til sidens hovedinnhold

Spicy kokkelering med Morten og Jonas

Artikkelen er over 10 år gammel

SKI: Jonas Jafari og Morten Sjølie eksperimenterer med eksotiske retter. Med Krydderia.no vil de inspirere andre til spicy kokkelering.

De to 22-åringene fra Ski har kjent hverandre fra de begynte på barneskolen og har gått sammen både på ungdomsskolen og Drømtorp videregående.

– På videregående gikk vi linjen for media og kommunikasjon. Det var der vi fattet interesse for å starte noe selv. Vi drev en ungdomsbedrift hvor vi satte opp nettsider for andre. Da fant vi ut at det var spennende, og at vi to jobber godt sammen, forteller Morten.

Nå studerer han økonomi og administrasjon i Oslo, mens Jonas studerer informasjonsteknologi i Bergen.

Eksotisk inspirert

Ungdomsbedriften ga dem mot og tro på at det går an. Dessuten bekreftelse på at samarbeidet dem imellom fungerer fint. Men der stopper likheten med bedriften de nettopp har etablert.

– En nettbutikk med eksotisk krydder, supplert med sauser og snacks. Dette kombinert med en base av oppskrifter, hvor du med et tastetrykk bestiller de krydder som hører til akkurat denne retten. Krydderet har du i postkassen eller på døren innen fire -fem dager.

– Er dere gode på kjøkkenet selv?

– Ja, det vil jeg si! I forhold til alder og kjønn, smiler Jonas og fortsetter:

– Begge to er interessert i mat. Jeg har i tillegg en utenlandsk far og er vant med eksotisk krydder. Når venner skal ut og feire noe, er det gjerne utenlandske restauranter vi oppsøker. Mange får lyst til å lage rettene selv, men vet ikke hvordan de får tak i ingrediensene. Hvis de serverer noe hjemme, blir det gjerne noe ferdiglaget.

Foreløpig spesialiserer de seg på indiske smaker, med noe thailandsk og kinesisk i tillegg.

Hjemmelaget tandoori

Indisk vri på lammegryte

Jonas til India

Ved juletider reiser Jonas til India for å legge til rette for egenimport av krydder. Inntil videre bruker de en grossist i Oslo. Tett dialog med Mattilsynet må til.

– Vi startet med grossist her i landet fordi vi ville komme i gang.

Det er bare halvannen måned siden butikken kom “på lufta”. Planleggingen startet i mars 2010, og bedriften ble etablert i mai i år. Gründerne er overrasket over hvor mange treff og salg de har fått, helt uten markedsføring.

– Vi tar alt steg for steg og bygger opp etter hvert, poengterer Morten.

Han har hovedansvar for økonomi og leveranser. Jonas tar seg av nettsiden.

– Men vi prater jo sammen minst to ganger om dagen. Det går fint, selv om vi bor på hver vår kant av landet, sier Jonas.

Fortsatt setter de studiene i første rekke, men medgir at de kanskje ikke er helt som andre studenter.

– Forskjellen er at vi ikke har noe særlig med fritid. Men dette er noe vi liker, og da tenker vi ikke at vi ofrer noe, forsikrer Morten.

Jonas samtykker:
– Veldig morsomt å skape noe nytt. Noe det er behov for. Å lage noe noen faktisk trenger!

– Men er det egentlig så vanskelig å få tak i eksotisk krydder nå, med alle utenlandske butikker som dukker opp?

– Det er forskjell på dem som bor midt på Grønland i Oslo og alle rundt om i distriktene. De fleste steder i landet er det svært begrenset tilgang. Og om du nå finner en butikk, er det ikke like lett å vite hva som er hvilket krydder. Visste du for eksempel at haldi er gurkemeie? spør Jonas og oppfordrer til å teste en av oppskriftene.

Del på Facebook