Flybussen legger ned ruten fra Ski gjennom Oppegård

FARVEL: Bente Sveigdalen og Eirik Ståhl synes det er synd at flybussekspressen legger ned ruta til Ski. – Det blir mye mer stress å måtte bytte tog i Oslo, mener Sveigdahlen. Allerede fra 1. oktober opphører rutetilbudet mellom Ski og Gardermoen. FOTO: Bjørn V. Sandness

FARVEL: Bente Sveigdalen og Eirik Ståhl synes det er synd at flybussekspressen legger ned ruta til Ski. – Det blir mye mer stress å måtte bytte tog i Oslo, mener Sveigdahlen. Allerede fra 1. oktober opphører rutetilbudet mellom Ski og Gardermoen. FOTO: Bjørn V. Sandness

Artikkelen er over 3 år gammel

Etter mange år med tap, legger flybussekspressen ned ruten fra Ski gjennom Oppegård. Allerede 1. oktober er det slutt.

DEL

SKI/OPPEGÅRD: Allerede i november 2015 skrev ØB at ruten mellom Ski og Gardermoen var i faresonen for å bli lagt ned. Da skisserte busselskapet tre muligheter:

* Busstilbudet i Ski og Oppegård legges ned.
* Bussen snur på Greverud og ruten til Ski legges ned
* Begge rutene opprettholdes.

Valget falt på det første alternativet.

Bente Sveigdalen og Eirik Ståhl synes det er synd at flybussekspressen legger ned ruta til Ski.

– Det blir mye mer stress å måtte bytte tog i Oslo, mener Sveigdahlen, som ØB møter på Ski stasjon.

Ifølge administrerende direktør Bjørn Østbye for Flybussekspressen har de, bortsett fra ett par år, aldri tjent penger på ruten.

– Beslutningen som nå er tatt har på ingen måte vært enkel. De økonomiske realitetene kommer vi ikke utenom. Ruten har i alle år vært et tapssluk for oss. Bare i fjor gikk ruten med fem millioner kroner i tap. Det utgjør hele 35.000 passasjerer. Vi ventet og utsatte i det lengste. Tapene har blitt for store til at vi kan fortsette driften av ruten, sier Østbye.

NSB får mye av skylden

Selskapet legger mye av skylden til kuttet på de subsidierte prisene til NSB – og undergangen ved Vevelstad stasjon.

– Vi merket det spesielt når NSB i begynnelsen av 2015 økte sin frekvens mellom Oslo og Gardermoen. Konkurransen ble ikke bare tøff, men også veldig skjev, slår han fast.

«Forholdene på Vevelstad har heller ikke gjort situasjonen enklere. Etter at vi anskaffet nye busser i 2013, kunne vi ikke lenger benytte jernbaneundergangen ved Vevelstad stasjon. Vi kjørte i en lang periode frem og tilbake mellom Skiveien og Vevelstad, noe som ble opplevd som lite heldig for de passasjerer som startet reisen på Ski», skriver selskapet i en pressemelding.

Undergangen det her siktes til, har skapt en del hodebry for Ski kommune. Ikke nok med at det tok to år før de kom i gang med utvidelsen, men når de først kom i gang, ble det oppdaget en uregistrert såle som var støpt under kjørebanen.

Prosjektet har så langt kostet kommunen to millioner ekstra. Undergangen som skulle stå ferdig i mai, er fortsatt ikke helt i mål.

Ikke dårlig samvittighet

Østbye føler på ingen måte dårlig samvittighet overfor kommunen, som nå utvider undergangen.

– Vi sa tidlig i prosessen at om det var for Flybussekspressen at undergangen skulle utvides, så kunne kommunen spare seg for pengene.

Ordfører Tuva Moflag i Ski synes det er trist at tilbudet legges ned, men er ikke overrasket.

LES OGSÅ: Busselskap dropper å stoppe i Son og Vestby etter liten interesse

– Vi var kjent med at Flybussen muligens ville legge ned sitt rutetilbud. Når vi likevel skulle grave ved undergangen grunnet et vann- og avløps- prosjekt, besluttet kommunen at vi ville senke veibanen samtidig. Både i håp om at flybussen ville opprettholde sitt rutetilbud, men også med tanke på passering for andre busser. Vi vil blant annet jobbe for at ruten som går fra Greverud til Nationaltheatret strekkes til Vevelstad.

Hun legger til: – Det er synd at Flybussekspressen nå legger ned et tilbud som var kjærkomment for mange.

Håpet i det lengste

Ordfører Thomas Sjøvold i Oppegård hadde håpet i det lengste at Flybussekspressen skulle få bussruten på rett kjøl.

– Jeg har forståelse for at man trenger lønnsomhet på ruten, men hadde håpet busselskapet ville forsøke å gjøre tilpasninger i ruteopplegget for å få det til. Jeg tenker både på trasévalg og hyppighet. Kommunen har kun en rolle som påvirker når det gjelder drift av kollektivtrafikk. I den sammenheng er det viktigste for oss å jobbe for god kommunikasjon mot Oslo og Ski, og internt i kommunen.

 

Artikkeltags