– Viktig at kunden føler seg trygg

Thomas Remmem er opptatt av å ta med kundene på hele prosessen i gullsalget. Han viser dem derfor kunden hva smykkene blir til og lar de være med på testing og veiing fremme på disken.

Thomas Remmem er opptatt av å ta med kundene på hele prosessen i gullsalget. Han viser dem derfor kunden hva smykkene blir til og lar de være med på testing og veiing fremme på disken.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

SKI/KOLBOTN: Follo Mynt og Seddel kommer best ut i ØBs test. Eier Thomas Remmem er opptatt av at kundene føler seg trygge etter en handel hos han.

– Det viktigste er ikke å være best på pris, men at kunden føler de får kvalitet i form av at de opplever at de har gjort en trygg handel, sier han.

Han setter seg derfor gjerne ned med kundene med en kopp kaffe og spør om hvorfor de vil selge og om de trenger å selge alt.

– Det er viktig å ha respekt for de menneskene som kommer her og kanskje er i en vanskelig situasjon og ser det å selge arvegodset sitt som eneste løsning, sier han.

Nesten 60 kr forskjell

Han kan ikke garantere at han alltid vil være best på pris.

– Men vi betaler så godt vi kan og prisene oppdateres hver dag og henger på inngangsdøren. Jeg har skrevet leiekontrakt her på ti år, så hvis jeg vil at folk skal anbefale oss og komme tilbake så kan vi ikke ta de kjappe skuddene, sier han.

Gold Buyers på Kolbotn Torg kommer desidert dårligst ut når det gjelder grampris for gullet. Tilbudet vi fikk var ned mot 80 kroner grammet. Det er nesten 60 kroner dårligere enn det beste vi ble tilbudt. Selskapet har heller ikke den pålagte angrefristen på 14 dager.

Jenta i skranken kunne ikke svare på våre spørsmål, men lovet at sjefen skulle ringe oss. Det har han ikke gjort før avisen gikk i trykken.

Driftssjef for det nordiske markedet i Gold Buyers, Lars Fagerlund, sa dette til NRK tidligere denne måneden:
– Vi tar større avanse enn gullvekten.no fordi vi tilbyr en raskere og mer effektiv handel. Derfor har vi heller ingen angrefrist.

Fagerlund mener kunder også kan prute hvis de ikke er fornøyd.

– En service

Ski Gullsmed i gågata i Ski kom dårligst ut av ØBs test, når det gjelder totalpris på gullet vi testet. Helge Tandsether kan ikke forstå hvordan andre kan tilby nesten det dobbelte av ham i rene penger.

– Hvis man bytter i nytt gull og andre smykker, så kan man komme opp i de verdiene. Men ikke i rene penger. Da må de ha forhandlet seg til andre priser hos raffineringsfirmaet, mener han.

For vårt gull ble vi tilbudt rundt 100 kroner pr. gram.

– Hadde du byttet i andre smykker ville du fått 130 kroner grammet, sier Tandsether.

Han virker derimot ikke så veldig bekymret over å ligge på bunn i ØBs test.

– Det er ikke viktig for oss å ligge på topp der. Å kjøpe gull er ikke noe butikk for oss. Det er en service vi gjør for våre kunder. Aller helst vil vi at de tar ut verdien i nye varer. Da får de mest igjen for gullet sitt, sier gullsmeden.

Artikkeltags