HULEBOER: Her er Våpenhula, som var Milorgs skjulested, på østsiden under Svartås.

Skihytta til fots

Denne 10 km lange turen ligger sørvest i Mossemarka, som er området nord for Vansjø og øst for E6. Sentralt i turen er Skihytta, som man denne vinteren bare har kunnet besøke til fots.
Av
Publisert

Mellom P-plass Noreødegården og Skihytta følger turen grusveier, som er en del av lysløypenettet i området. Fra Skihytta følger man først Telefonløypa, deretter Gashusløypa til Dynamittkrysset og Våpenveien videre til Milorg-stedet Våpenhula. Etter et besøk på 97 m høye Svartås går turen tilbake via Fuglemyr og Vanemtjern til Skihytta og Noreødegården.

Foto:

Startstedet er en stor P-plass ved Noreødegården i enden av en snau km lang sidevei fra det store butikksenteret Mosseporten, ved avkjørselen fra E6 til Moss. Fra rundkjøring nummer to tar man til venstre, inn på en asfaltvei på høyre side av senteret. Den passerer Noretjernet, der en stor P-plass ligger ved nordenden av vannet. Infotavlen «Velkommen til Mossemarka» gir mye nyttig informasjon, med blant annet kartskisse.

Noreødegården - Skihytta - Våpenhula - Svartåsen

Turområde: Sørvest i Mossemarka

Lengde: 10 km. Noe grusveier, men mest på gode skogsstier

Antatt gangtid: 3 - 3 1/2 time

Startsted: P-plass Noreødegården øst for Mosseporten

Følg skiltet «Skihytta 1,6 km», som straks tar inn til venstre på en sti langs en strømlinje. Etter 100 m fører den ut på en grusvei forbi den asfalterte P-plassen Etac-sletta. Fortsett grusveien, som er en del av lysløypenettet i området, frem til en siste bratt kneik opp til Skihytta, som ligger på 101 m, Mossemarkas høyeste punkt, med infotavle. Den forfalne hoppbakken med trestillas er eksempel på en av de mange mindre hoppbakkene fra gamle dager.

Gå ned på grusveien og ta ned mot venstre. Det er straks skiltet «Telefonløypa» inn en blåmerket sti til høyre mot «MC-senteret Rv. 120 1,4 km». På høydedraget er det et åpnere svaområde, der en steinvarde passeres. Fra furuskog fører stien ned i granskog, der man i et uskiltet stidele tar til venstre. Den fører ned på en grusvei ved Skihytteveien 15. Gå forbi en grusvei til venstre, og fortsett rett etter, ved stidelet Vanembakken etter 1,7 km fra Skihytta, en blåmerket sti til venstre inn i skogen skiltet «Dynamittkrysset 0,6 km / Våpenhula 2,7 km». I Dynamittkrysset møtes fire stier – fortsett her rett frem mot «Våpenhula 2,1 km / Svartås 2,4 km». Avstanden til Våpenhula er for øvrig angitt feil – den er bare cirka 1,3 km.

FULL DEKNING: "Telefonstien" er en av mange gode turstier i Mossrmarka.

Det er en grei sti videre, forbi et gammelt skiløypedele ved Gashus, gården man skimter med et jorde mellom trærne mot høyre. Den krysser rett etter et bekkedrag og etter noe stigning er man opp til sidestien «Våpenhula 0,2 km» med rasteplass og minneplaten «Milorg-område 1121 / Våpenlager 1944-45». 97 m høye Svartås er toppen bratt opp.

Fortsett på god sti videre nordover til stidelet Svartås, 1,2 km etter Dynamittkrysset. Videre nordover går stien mot «Dammane syd 0,6 km», men i stedet fortsetter man mot «Fuglemyr 0,7 km». Etter 100 m peker et lite skilt H-97 opp en mindre tydelig sidesti til venstre. Den fører opp til en liten steinvarde på den øverste Svartås-toppen, med uten utsikt. 50 m ut på kanten er det derimot noe utsikt mot sørøst, med Våpenhula rett nedenfor. Det er utsikt mot boligområdet Texnes og den store Dillingøy i Vansjø.

Nede på stien går turen videre mot Skihytta via skiltet stidele Fuglemyr, der det er 0.7 km i «alle» retninger, også videre mot fortsettelsen til Vanemtjern. Den stedvis noe våte Fuglemyr krysses på langs, før man over et lite høydedrag kommer ned mot en myr med skilt Advarsel skytebane. I sørenden av myra skimtes Jegerhytta, eller Traphytta som det står på kartet. Dersom den omtrent 150 m brede myra ser for våt ut tross noen planker, kan den krysses langs nordenden.

TOPPTUR: Ved skihytta har du også nådd Mossemarkas høyeste punkt, på 101 meter.

Det idylliske Vanemtjern passeres på en tørr sti, ut på grusveinettet omkring Skihytta. Gå her til høyre, til veidelet mot «Ødemørk 2,8 km / Noreødegården 2,2 km». Skiltet «Stamløype Sørmarka – Mossemarka» viser at her er man i et skiløypeknutepunkt. Rett etter skiltet Post 4 med et treningsapparat, går en blåmerket sti rett opp til Skihytta, som kan skimtes mellom trærne.

SPRENGSTOFF: I Dynamittkrysset har du valget hvor turen skal gå videre, med skiltede stier i fire retninger.

I stidelet Svartbekk etter 0,5 km fra Skihytta tar en grusvei til høyre mot «Kambo 2,4 km», når det er 1,3 km til Noreødegården. Følg skiltet «Sommerløype gjennom Noreødegården 0,5 km». Den fører ned til og gjennom hesteinnhegninger – for her drives det et stort hestehold. Via gårdstunet er det bare 150 m tilbake til P-plassen.