Gå til sidens hovedinnhold

Søppelreklame

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg var på kino her om dagen med de to døtrene mine. Da fikk vi se en reklame for FolleRen som har gått en god stund nå. Den viser en ung, sminket tenåringsjente som tygger tyggis, med registenner. Hun himler med øynene mens hun forteller om en gutt som er voldsomt kjekk. Det ser ut som om jenta som spiller henne er instruert til å spille dum og irriterende. Hun snakker så fort at man knapt får med seg innholdet i det hun sier, og det har heller ingen interesse, viser det seg, for plutselig bryter en brysk mannsstemme inn og sier: «Der gikk sju sekunder av livet ditt som du aldri får tilbake. Bruk heller tiden på å kildesortere».

Etterpå blir den unge jenta lempet inn i en søppelbil. Til destruksjon, får man tenke seg. Men nei, i en oppfølgingsfilm ligger hun i en container mellom ulike sorteringsposer mens hun fortsatt prater eller kakler om alt dette som vi ikke skal høre på.

Morsomt? Nei, jeg lo ikke.

Det er jo kanskje litt morsomt å tenke på art director Hanne Marinsen, tekstforfatter Henrik Berg Slang og prosjektleder Unni Rolfsen som vred sine skarpe hoder og sikret seg den lukrative kontrakten med Romerike avfallsforedling (ROAF) i 2017, og hvem vet hvor mange andre lokale renovasjonsselskaper rundt omkring etter det.

Nå er det vel likevel på tide lempe denne møkkavitsen dit den hører hjemme, slik at den kan bli sortert, kvernet opp og brent, muligens kan den også brukes til fjernvarme. Men la den for all del aldri mer bli resirkulert en eneste gang til i vår levetid her på jorden.

Kommentarer til denne saken