Strikken ikke lang nok

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Konsulenten til Østre linjes grunneierlag, tidligere ruteplanlegger i NSB, John Hamre, forklarer på nytt hvordan han mener Ski stasjon skal fungere uten ny tilkobling. Han mener at jeg har gitt en feil gjengivelse i min omtale av utarbeidede plan. Er noe utelatt, skal man i så fall innrømme det. Og det gjøres herved. Bruk av spor 2 som ankomstspor for lokaltog fra Oslo var ikke tatt med. Men dette forandre svært lite eller ingenting til det bedre dessverre.

Å utarbeide en god strategisk ruteplan er et puslespill med svært mange brikker. Denne ruteplanen med sporbruk må være funksjonell i et tidsperspektiv på 20-50 år. Da må det fastslås med sikkerhet at det tilhørende til stasjonen (utenom spor og plattformer) ligger tilrette, og godt nok dimensjonert. Dette stiller undertegnede seg svært tvilsom til, selv om jeg så inderlig skulle ønske å si det motsatte. Her må alle detaljer belyses grundig.

Ideen med å bruke sporene 2 og 3 til henholdsvis ankommende og avgående lokaltog, hadde vært svært god dersom dagens hensettings/vendespor hadde lagt på vestsiden av stasjonen. Det gjør de som kjent ikke. Dette vil John Hamre løse med å paralellforskyve sørgående hovedspor 7 meter mot vest. Da vil det åpne seg plass til et buttspor mellom spor 1 og 2. Her kan da lokaltogene vendes og kjøre opp igjen til spor 3 hevdes det.

Dette vil i fra mitt ståsted i såfall kunne bli litt av en flaskehals i driften. I fremtiden planlegges det 4- 6 lokaltog avganger i timen mot Oslo. Da vil 1 vendespor kontra 4 på østsiden ikke på noen måte være gangbart. Med de knappe tidsmarginer som oppgis for tog til og fra Moss (2-4 min.), så er dette knapt nok mulig i teorien. I tillegg til dette mener Hamre at jeg ikke har husket de nye hensettingssporene som kommer. Fra nordgående hovedspor kan lokaltog kjøres direkte på plass i spor 3 er meningen.

Her må den erfarne Hamre snakke mot bedre vitende, for her blander han to ulike formål. Et vendespor MÅ ligge i nærheten av stasjonen. En driftsbanegård med hensettingsspor er til lengre pauser for vask og enklere vedlikehold. Det kan ligge et stykke unna. Det er dette som det er lagt opp til for Ski stasjon. Et lokaltog kan ikke pendle fra eventuelt Kråkstad til spor 3 på Ski stasjon for hver avgang. Da vil hovedsporet fra syd bli opptatt i altfor stor grad. Dette er helt umulig slik Hamre beskriver det.

Ellers er det kanskje litt rart at Hamre ikke nevner godstogs kjøring i det hele tatt. De langsiktige planene legger opp til ganske mange godstog.

Til slutt omtaler Hamre det jeg nevnte om en mulig fremtidig høyhastighetsbane gjennom Indre Østfold. Stort tidstap ved avkjøringen er motargumentet. Med respekt å melde, dette er ikke noe argument. Et slikt tog har ikke en gang kommet opp i normal driftshastighet bort til planlagt avkjøring.

Jeg er sikker på at Hamre har gjort en velment forsøk på å hjelpe grunneierlaget med sin fremlagte plan. Men dessverre er det altfor mange mangler for at det vil holde til fremtidens ventende trafikkøkning. Strikken er strukket så langt den rekker, men den når ikke rundt.

Arvid Herland, Ski.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken