Gå til sidens hovedinnhold

Studentene Hedda (22), Ole Kristian (23) og Christina (23) tar skoleoppgaven et skritt lenger og lanserer egen nettbutikk

Artikkelen er over 1 år gammel

Christina Lundsten (23) fra Ås, Hedda Sæther (22) fra Kolbotn og Ole Kristian Aaknes (23) fra Oslo fikk for noen korte uker siden i oppdrag å lansere en nettbutikk som en valgfagsoppgave. De mener ideen deres er så bra, at de velger å starte den opp tre uker før oppgaven skal leveres inn ved Høgskolen Kristiania.

For abonnenter

SKI: De tre hadde i utgangspunktet ikke samme valgfag. Men på grunn av covid-19 ble de to valgfagene Varehandel og Bærekraftig og digital slått sammen til én felles eksamen. Christina hadde Varehandel som valgfag, mens Hedda og Ole Kristian hadde Bærekraftig og digital.

De kjente ikke hverandre fra før da de ble satt i samme gruppe for å starte prosjektet. Hedda Sæther og Ole Kristian Aaknes skulle i utgangspunktet gjøre oppgaven sammen, mens Christina Lundsten skulle gjøre oppgaven alene. Etter hvert innså Christina at oppgaven ble litt i det største laget alene, og da det ble mulig å bli med i en annen gruppe, valgte hun å melde seg inn i en gruppe. Dermed endte hun opp med de to andre.

Bildeserie

Slik var 17. mai i 2019 og 2020

LES OGSÅ:

– Nå er vi veldig glade for at vi er tre. Vi utfyller hverandre. Vi har alle tre ferdigheter som vi trenger til å lansere nettbutikken, og det er moro å se hvordan vår samlede kompetanse blir til noe bra, sier Christina som studerer innkjøpsledelse ved Høgskolen Kristiania.


Komplisert

De tre valgte å gjøre oppgaven litt mer komplisert enn det som er oppgaven. I utgangspunktet skulle de lage en promo, men de har bestemt seg for å starte opp nettbutikken.

– Vi valgte en nettbutikk som selger klær. T-skjorter og hettegensere med eget design, forteller Hedda som studerer hotelledelse.

Designet har de gjort selv, det samme med logoen. Her har de fått hjelp av et familiemedlem av Christina som er grafisk designer til å gjøre logoen brukbar til nett.

– Det har vært mye jobb, men også mye moro, sier de tre.


Ærlig

Nettbutikken har fått navnet «Ærlig».

– Vi mener det er et godt navn. Det er et typisk norsk ord, og vi mener vi treffer godt med et ord som har så mye positivitet i seg, sier Christina.

– Ja, mange har et forhold til ordet. Blant annet brukes det ofte av ungdom, legger Ole Kristian til.

Han studerer markedsføring og merkevareledelse.

De har kjøpt domene ærlig.com og aerlig.no. Det er sistnevnte som brukes, da de nordiske bokstavene æ, ø og å ikke egner seg særlig bra på nettsider.

Nå jobber de med bilder og design på nettsiden. De forteller om mye jobb, men samtidig lærer de mye.

– Det er viktig med en ryddig nettside. Vi skal ikke ha en «rotebutikk». Her skal det være en glede å shoppe, sier Ole Kristian.

Christina har jobbet mye med designet på nettsiden. Det er også viktig at nettsiden er mobilvennlig.

– Vi nordmenn bruker mobilen til alt. Derfor er det viktig at nettsiden kan brukes på mobil. I tillegg har vi fått på plass en betalingsløsning. Det er mye som skal landes før vi lanserer nettsiden 22. mai. Innlevering til skolen er 19. juni, sier Hedda.

LES OGSÅ: Gutta i Oppegård Brus takker lokalbefolkningen for støtten i vanskelig tid og satser videre: – 6000 flasker bringebærbrus skal ut til folket

Starter smalt

De mener de har et stort potensial med nettsiden, og vil utvide sortimentet etter hvert. I første omgang er det T-skjorter og hettegensere det satses på.

– Fordelen med denne bedriftsmodellen, er at vi ikke trenger noe lager. Vi bestiller direkte fra lageret i USA, forteller de tre.

Hittil har nettbutikken kostet de tre studentene rundt 3.000 kroner. 2.500 kroner er til klærne de har bestilt. Domenenavnene har også kostet litt. De innrømmer at de har brukt venner og familie til mye. Nettverk er viktig, innrømmer de tre.

– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle gjøre dette før jeg startet med studiene. Men nå synes jeg det er kjempegøy, sier Christina stolt.

Høgskolelektor Karl Philip Lund er en av dem som har gitt oppgaven til elevene. Han synes det er morsomt at de tre studentene tar oppgaven så alvorlig at de lanserer nettbutikken.

– Det er en fin anledning til å gjøre dette nå. Netthandel har fått en boost under koronakrisen, og med et stramt arbeidsmarked, kan en nettbutikk være en løsning på å komme seg ut i arbeid. Jeg tror flere bør tenke på denne måten i tiden fremover, sier han.

Kommentarer til denne saken