Trailersjåfør kjørte rett forbi kontroll og rygget på E6

Alle tunge kjøretøy sjekkes når det er kontroll på Taraldrud. Foto: Anita Gjøs

Alle tunge kjøretøy sjekkes når det er kontroll på Taraldrud. Foto: Anita Gjøs

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

SKI: Den litauiske trailersjåføren kjørte forbi avkjøringen til Taraldrud trafikkstasjon på E6 da Statens vegvesen åpnet for kontroll av tunge kjøretøy torsdag morgen.

Han stoppet langs gressvollen ved trafikkstasjonen og satte deretter det lange vogntoget i revers for å rygge tilbake til avkjøringen.

Kontrollører fra veivesenet fikk signalisert til sjåføren at han sporenstreks skulle kjøre videre i riktig kjøreretning, snu og komme tilbake til Taraldrud. Noe han gjorde.

Hendelsen skjedde midt i morgenrushet. Heldigvis gikk det bra. Det var mye færre biler på veien enn normalt denne morgenen, mest sannsynlig på grunn av nattens snøfall.

Veivesenet hadde særlig sjekk av dekk på den planlagte kontrollen.

– Vi vil luke ut biler som har dekk som er uegnet for vinterføre. Det er fortsatt en del som kjører med sommerdekk, og noen mangler kjetting i bilen, sier Åge Kristiansen, avdelingsingeniør i Statens vegvesen.

For de sjåførene som kjører uten kjetting tilgjengelig, vanker det 1000 kroner i bot. For hvert dekk som har mindre enn 5 mm spordybde, får føreren 750 kroner i bot.

Rundt 30.000 kroner i gebyrer

I alt sjekket Statens vegvesen 240 tunge kjøretøyer i løpet av kontrolltiden.

– Det var dessverre litt dårligere resultater. Totalt tok vi inn 20.000 kroner i gebyrer for manglende vinterdekk. Det er overraskende at så mange ikke er riktig skodd for norsk vinterføre. Særlig når vi er i midten av november, sier Kristiansen.

Fem sjåfører fikk gebyrer for å mangel kjettinger. Å ha kjettinger tilgjengelig på bilen er påbudt i vinterhalvåret i Norge. Det er 500 kroner i gebyr for ikke å ha kjettinger med seg.

– En lastebil ble også avskiltet på grunn av at den ikke var EU-godkjent, opplyser Kristiansen.

Fire lastebiler fikk totalt 6.000 kroner i gebyr for overlast, mens syv fikk kjøreforbud på grunn av at lasteplanen var for lang ut mot førerhuset.

– Jeg håper at slike kontroller vil føre til at flere blir flinkere til å følge lovene. Den norske vinteren er uforutsigbar, og det er ikke bra hvis et vogntog på opptil 50 tonn kommer ukontrollert mot deg, sier Kristiansen.

Har ansatt Nurko fra Bosnia

Kristiansen sier det ofte er utenlandske sjåfører som har mangler på bilene. For at kontrollørene og sjåførene skal kunne kommunisere litt lettere, har Nurko Zakanovic, opprinnelig fra Bosnia, blitt midlertidig ansatt i veivesenet.

- Jeg tror de fleste liker det. Mange blir frustrerte når de vil forklare seg. De blir glade når noen skjønner dem, og vi får forklart de norske reglene, sier Zakanovic.

I januar hadde veivesenet fokus på sjekk av bombrikker. Resultatet var ikke særlig oppløftende og Staten går glipp av inntekter: - Det er litt for mange som ikke tar det seriøst

Vil sjekke promille

Kristiansen påpeker også at det er på tide av kontrollørene fra veivesenet kan foreta promilletesting av sjåfører.

- Vi sjekker tusenvis av sjåfører over hele landet hver dag. Vi ser en del utenlandske førere som drikker bak rattet, og mener det er både synd og rart at vi i førstelinje ikke kan ta disse testene.

Når kontrollørene mistenker promillekjøring, kontaktes politiet.

– Vi kan ikke ringe etter politiet hele tiden. De har rett og slett ikke kapasitet. Det er ikke så mange patruljer i Follo, sier Kristiansen.

Derfor ble det i sommer sendt et brev til Samferselsdepartementet der problemstillingen tas opp.

– I Sverige har Tollvesenet fått muligheten til sjekk av promille på grenseoverganger og kaiene, sier Kristiansen.

Artikkeltags