iPad motiverer både elever og lærere

UTDELING: Kontaktlærer Anne Helene Selleg Wold deler ut iPad til Vilma og Molly. ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

UTDELING: Kontaktlærer Anne Helene Selleg Wold deler ut iPad til Vilma og Molly. ALLE FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Av
Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

VESTBY: iPaden har gjort sitt inntog i Vestby-skolene. Det har ført til en helt ny giv både hos lærere og elever. Kontaktlærer Anne Helene Selleg Wold er blitt helt “hektet” på nettbrettet.

Det er stille i klasserommet når kontaktlærer Lise Knutsen tar frem den store, blanke kofferten på hjul. Det er tid for iPad-time i klasse 3A ved Bjørlien skole.

Vestby kommune har vedtatt å investere i iPad opplæring i grunnskolen, og andre uken i januar ankom de første iPadene til skolen. I løpet av de to-tre ukene som har gått, har elevene fått godt tak på nettbrettet.

Kontaktlærer Anne Helene Selleg Wold har vært lærer ved Bjørlien i 15 år, og er overbegeistret over å kunne undervise både i og på nettbrettet.

– Det er veldig motiverende. Både for oss lærere og elevene. Det åpner for kreativitet, noe som ligger mitt hjertet nær. Det er blitt mer lekenhet, og det blir en motivasjon både for elevene og oss lærere, forteller hun.

Se bildene fra klasserommet her: iPad i Vestbyskolen

Min bok

Kofferten er låst opp og elevene får utdelt hver sin nummererte iPad. I løpet av sekunder er elevene i gang med å se på hva de har gjort tidligere og hva de skal ta tak i i løpet av timen.

– Hvor mange er det som ikke liker iPad? spør Anne Helene klassen.
Ingen rekker opp hånden.

– I dag skal vi se på boken dere har laget, og så må vi se på hva dere mangler, sier Anne Helene til elevene.

Alle har opprettet sin egen “bok”, hvor de har lagt inn bilder av klassekameratene, lagt inn hvor familien er fra på et Norgeskart, tatt bilder av oppgaver de har gjort og masse mer.

Les også: Bruker 800.000 på iPader i skolen

Les også: – Dette er læring, og ikke en spillmaskin

Kunst

Serina Mandelid (9) viser frem vasen hun har laget. Ved hjelp av en app har elevene laget en vase. Serinas er en flott pæreformet vase med røde prikker.
– Hva liker du best ved å bruke iPad på skolen?
– Jeg liker veldig godt å lage kunst. Og så kan vi gjøre masse forskjellige ting med den. Og så var det moro med kartet hvor jeg plasserte hvor familien min er fra. Selv om det var litt vanskelig å finne alle stedene, sier Serina.

Venner

Alle har også en side i boken sin hvor de skriver om vennene sine. I tillegg tar de bilder til det de har skrevet.
– Hva gjør dere hvis dere ikke er fornøyd med bildet dere har tatt? spør Anne Helene.
– Klipper det, svarer en av elevene.
– Hvor da? spør Anne Helene.
– I Photodeal, svarer en annen.
– Og så bruker vi crop til å lage bildet slik vi vil ha det, forklarer Anne Helene videre.

Effektivt

Begge kontaktlærerne er enige om at innføringen av iPad har gjort ting mer effektivt. De har til og med lagt ut ukeplan som et tankekart på nettbrettet.

– Tankekart er en god og effektiv læremåte. Når det gjelder iPad, så får de noen verktøy og løser oppgavene selv, forteller Anne Helene.

Både Anne Helene og Lise er skjønt enige om at det å undervise i iPad også er en annerledes måte å undervise på.

– Det er blitt enklere, og den naturlige differensieringen i klasserommet er lite synlig her. Alle er veldig fornøyd med det de presterer, sier de to kontaktlærerne.

Artikkeltags