Kjørte elbil fra Lindesnes til Nordkapp

Fornøyd: Pål Henrik Thorkildsen mener Norge nå er så godt utbygd med ladestasjoner at du fint kan legge ut på langtur.

Fornøyd: Pål Henrik Thorkildsen mener Norge nå er så godt utbygd med ladestasjoner at du fint kan legge ut på langtur.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Pål Henrik Thorkildsen la fra seg «rekkeviddeangsten» hjemme og kjørte Ski-Nordkapp-Lindesnes-Ski.

DEL

SKI: Etter at Pål Henrik Thorkildsen kjøpte seg en Tesla P85D i 2015, en elbil som har en rekkevidde på rundt 40 mil, har han hatt lyst på en skikkelig langtur.

I sommer fant han ut at det var på tide å vise sin 13 år gamle sønn Henrik Nord- Norge.

– Jeg har tidligere vært i Bardufoss, men Henrik har aldri vært lenger nord enn Dombås. Så her tenkte jeg det var mulig å kombinere flere ønsker.

Thorkildsen mener at Norge nå er så godt utbygd med ladeplasser for elbiler at det mer eller mindre er bekymringsfritt å kjøre Norge på langs.

– Jeg var aldri redd for å ikke nå frem til neste ladestasjon. På forhånd hadde vi sjekket hvor ladestasjonene ligger, og sett på kartet hvor langt det er imellom dem.

Turen

Far og sønn startet fra Ski 8. august. Første overnatting fant sted i familiens hytte på Hafjell. Dagen etter kjørte de videre til Innhavet. Onsdag gikk så turen fra Innhavet til Skaidi. Torsdag kjørte de videre fra Skaidi til Nordkapp og tilbake til Alta. Fredag kjørte far og sønn fra Alta til Mosjøen. Lørdag kjørte de fra Mosjøen til Hafjell. Søndag gikk så turen fra Hafjell til Lindesnes, og derfra tilbake til Ski.

Det er verdt å merke seg at den nordligste superladeren til Tesla befinner seg på Seter- moen i Troms. Det aller nordligst ladepunktet for elbil finner du i Skaidi, cirka 150 kilometer sør for Nordkapp.

– Vi ble litt hindret av tunnelarbeid sør for Fauske. Utover det gikk turen smertefritt. Bilturen ble gjennomført på én uke, noe jeg velger å kalle en uoffisiell rekord, sier han.

De kjørte totalt 5207,8 kilometer. På dette bruktbilen 1048,8 kilowatt timer, noe som tilsvarer 201 watt per kilometer.

Hurtiglading

– Kun ett sted følte vi at vi brukte lengre tid med elbilen enn vi hadde gjort med bil drevet av fossilt drivstoff. Det var i Sørkjosen. Der er laderen på kun 22 kilowatt. Det ga oss cirka 100 kilometer rekkevidde i timen. Noe som betydde at vi måtte ta et par timers pause der. Laderne vi benyttet i Alta og Skaidi var også på 22 kilowatt. Der hadde vi overnatting så det forsinket oss ikke noe.

Fra Setermoen til Lindesnes benyttet han Tesla sine hurtigladestasjoner, som gir opp mot 120 kilowatt.

De stoppene vi hadde der var så korte at vi hadde ladet ferdig etter å ha spist litt.

Fornøyd elbileier

Thorkildsen tror flere og flere vil oppdage elbilens fortreffeligheter. Han mener det bare er et tidsspørsmål før de andre bilmerkene kommer etter Tesla, med tanke på rekkevidde.

– Dette er nok bare starten. Batteriteknologien vil bare bli bedre, noe som på sikt vil gi en bredere kjøpegruppe.

– Innfridde turen?

– Ja, Nordkapp var helt fantastisk. Sønnen min var nok mest imponert over Lindesnes.

Både far og sønn liker å kjøre bil. Neste langtur frister allerede.

– Vi vil nok kjøre nedover Europa neste gang vi skal på langtur. Her ligger ladestasjonene som perler på en snor. Det blir en lek, smiler elbilentusiasten.

Tesla har et stort nett av gratis ladestasjoner i Europa, plassert langs hovedveiene.

Langtur ingen hindring, mener elbilforening

OSLO: Nærmere 20 prosent av elbileierne har forsikret kjørelengde på over 20.000 kilometer.

 – Dette slår effektivt hull på myten om at elbilen kun duger til korte turer, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

I det høyeste sjiktet er bilen forsikret for å tilbakelegge 82 kilometer hver eneste dag i løpet av året. Undersøkelsen til Elbilisten viser at det er relativt få som kjører under 8000 – og over 30.000 kilometer.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i foreningen er ikke overrasket over langturen Thorkildsen og sønnen har tilbakelagt.

– Jeg hører ofte om elbileiere som har vært på lengre turer med elbilene sine. Rekkeviddeangsten er nok på vei til å forsvinne hos elbileierne.

I en undersøkelsen svarte 30 prosent at de hadde vært på tur som krevde minst en overnatting.

– Det er fortsatt en del utfordringer i nord for å få ladet, men Enova har et program for utbygging av ladepunkter langs hovedveiene. På sikt blir det mye bedre.

Når du har kjøpt elbil en gang, er du som regel solgt.

– Elbileierne er som regel svært fornøyd med sin elbil. Bare rundt tre prosent ønsker seg tilbake til diesel- eller bensinbil, forteller Haugneland.

I dag er det rundt 85.000 elbiler i Norge. Dette tilsvarer rundt tre prosent av alle 2,6 millioner personbiler.

LES OGSÅ: Follotunnelen er åpen igjen, men bare på dagtid

Artikkeltags