Vinneren som passer for alle

RAV4 ser moderne ut og inneholder det meste som skal til for å bli en bestselger.

RAV4 ser moderne ut og inneholder det meste som skal til for å bli en bestselger. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Seks ganger har Toyota RAV4 vært landets mest kjøpte firehjulstrekker etter år 2000.

DEL

Toyota kjører nå fram fjerde generasjon av RAV4, en bilmodell første gang introdusert i 1994. Målet er ifølge Toyota-sjef Lars-Erik Årøy å selge 3000 biler i år. Klarer han det, vil trolig RAV4 igjen trone på 4x4-toppen – der det i dag er VW Tiguan som regjerer.

Hva slags bil snakker vi om?

RAV4, forkortelse for «Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive», har det meste i seg for å klassifiseres som ekte SUV: Du sitter høyt med god utsikt til trafikken, og store hjul gir barskt utseende og bedre framkommelighet på dårlige veier enn lavbygde personbiler. Like fullt har RAV4 knapt noe utenfor offentlig vei å gjøre.

Hvordan er den å kjøre?

Dette er en av Toyotas verdensbiler, og det er lett å merke at Toyota selger mange RAV4 i USA. Nå mener vi ikke at RAV4 kjører dårlig, men vektleggingen ligger på komfort. RAV4 vekker ikke begjæret i dem som vedsetter kjøreglede lik den tilbys i BMW X3, Ford Kuga og Mazda CX-5.

Hva er under panseret?

Hovedmodellen i Norge vil ha dieselmotor på 150 hk og permanent firehjulsdrift, hvilket betyr at bilen primært trekker på forhjulene for å spare drivstoff og automatisk overfører kraft til alle hjul når det trengs. Slik skiller ikke RAV4 seg ut i mengden av konkurrenter.

Toyota tror at hver fjerde RAV4-kunde nå vil velge bensinmotor (151 hk) i kombinasjon med trinnløs CTV-giring.

For første gang slippes RAV4 i Norge med kun forhjulstrekk. 26 hk mindre motoreffekt og 20 gram lavere utslipp av klimagassen CO2 gjør bilen 70.000 – 80.000 kroner rimeligere med sammenlignbar utstyrspakke.

Hva gjør den spesiell?

Pålitelighet og leverandørens ivaretakelse av kundene fra A til Å er alltid det sterkeste argumentet for å velge Toyota. Slik også med RAV4.

Toyota har nå pakket RAV4 langt bedre og gjort bakseteplassen til klassens beste. Flott med stort bagasjerom og enkel nedlegging av bakseteryggene. Skal du ha med mer på ferie, så får du ta det på tilhengeren.

Hva er bilens svakheter?

Først og fremst mangel på førerstøtteutstyr som gjenkjenning av biler og fotgjengere, og aktiv bremsing om ikke føreren gjør det, aktiv lesing av trafikkskilt og følgekonstantfartsholder.

Vi vet at Toyota har det i sine velfylte utstyrshyller. Tidens trend sier oss at Toyota framover bør prioritere sikkerhet høyere. Samtidig er vi sikre på at RAV4 klarer toppscore i EuroNCAPs kollisjonstester. Det skulle bare mangle.

Hvem passer den for?

Dette er kompaktklassens folke-SUV. Den passer for alle og spesielt for dem som er mer opptatt av å komme fram enn å eksponere status gjennom bilvalget.

Hva koster den?

Fra 371.700 kroner med stor dieselmotor, manuelt gir og 4x4. Trekk fra 70.500 kroner, og du har samme bilen med kun forhjulsdrift og 26 færre hk. De aller fleste vil gjennom 360 av årets dager ikke merke forskjell på disse to bilene i praktisk bruk.

Husk at hele 38,7 prosent av alle som kjøpte klasseleder VW Tiguan i fjor av prishensyn, valgte bort firehjulstrekket. Vi tror Toyota undervurderer RAV4 med kun forhjulstrekk når de tror bare 15 prosent vil velge denne varianten.

Konkurrenter?

Alle andre SUV-er og stasjonsvogner med 4x4 i samme prisklasse. Trolig vil asiatiske modeller som Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai og Kia Sportage være de viktigste.

Når til Norge?

I disse dager.

Artikkeltags