Gå til sidens hovedinnhold

Tidenes jernbaneløft med Høyre

Med Høyre i regjering har jernbanen fått det største satsningen på over 50 år.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Dette er vi stolt over, og vil fortsette fremover. Høyre vil bygge ut InterCity-strekningene på Østlandet med dobbeltspor, og vi vil utbedre flaskehalser i og rundt Oslo. Det gir større kapasitet og flere avganger.

Jernbanen er viktig for oss i Akershus, både for daglig jobbpendling og for langturer. Med Høyre i regjering har jernbanen fått fornyet optimisme og ambisjoner om stor trafikkvekst. Det er bra for miljøet!

Gjennom konkurranseutsetting av jernbanestrekninger har vi så langt spart 12 milliarder kroner – penger som går til å styrke togtilbudet. Det oppnår vi ved at selskapene konkurrerer om å gi de beste tilbudene på de ulike strekningene, mens staten fortsatt eier infrastrukturen.

Venstresidens ambisjoner for jernbanen er ikke å forbedre togtilbudet, men å gjeninnføre statsmonopolet. Det vil være meningsløs bruk av penger, som venstresiden bare kan hente inn gjennom økt skattlegging av vanlige folk.

Høyre får fart på Norge, med et godt og klimavennlig togtilbud.

Kommentarer til denne saken