De Tomaso er tilbake

Deauville, første gjenoppståtte De Tomaso.

Deauville, første gjenoppståtte De Tomaso. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Ikke så mange har hørt om bilmerket De Tomaso. Det er ikke mindre fargerikt av den grunn.

DEL

Alejandro de Tomaso kom til Italia for å kjøre billøp, men endte opp med å skapte flere interessante bilmodeller.

Pantera, for eksempel, solgte bra i USA med hjelp av Fords penger. Felles for de fleste av De Tomasos prosjekter var likevel at de etter hvert havarerte.

Norsk-amerikansk forsøk

Norsk-amerikanske Kjell Quale i San Francisco samarbeidet i mange år med De Tomaso, og de to inngikk partnerskap i 1990-årene rundt modellen De Tomaso Mangusta – som senere skiftet navn til Quale Mangusta. Det gikk heller ikke så bra.

 De tomaso

LITT NORSK: Quale Mangusta slik den i framsto på bilmessen i Torino for elleve år siden. Det ble fort ganske stille. (Foto: Øivind Skar)

Minner om BMW 5 GT

Men nå er navnet i ferd med å oppstå igjen. De to første eksemplarene av fremtidens De Tomaso sto på vårmessen i Genève. Bak står italieneren Gian Mario Rossignolo, som har bakgrunn fra Fiat. Det årlige målet er å bygge 8000 biler fordelt på tre modeller.

Den første, Deauville, er en slags crossover med firehjulstrekk. Videre kommer en sedan og en coupe. Og det snakkes både om bensin- og dieselmotorer.

Men tro ikke at gjenoppståtte De Tomaso har tenkt å bygge biler for folk flest. Deauville minner mer om BMW 5-GT/X6 enn noe annet.

Så vil tiden vise om merkevaren er sterk nok til å leve videre.

De Tomaso

DEAUVILLE: Under panseret sitter en V6 2,8 liters turbomotor som yter 300 hk (FOTO: Newspress) 

 De tomaso

LEGENDEN: De Tomaso Pantera med Ford-motor. Modellen på bildet tilhørte selveste Elvis Presley. (FOTO: Wikimedia.org)

Artikkeltags