Made in India, men ikke særlig spicy

Hyggelig pris på siste generasjon av Nissan Micra

Hyggelig pris på siste generasjon av Nissan Micra

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Endelig en Nissan som ikke ser ut som om den er dratt opp fra havbunnen.

DEL

En periode hadde Nissan det for seg at fisker med utstående øyne var fint. Ser man forrige Nissan Micra dypt inn i lyktene, går tankene umiddelbart til noe som lever i havet. Så også med kompakte Juke.

Nissan Juke

BILDE: Med Nissan Juke går går tankene umiddelbart til havbunnen og noe bånnulke-aktig

Fjerde generasjon

Men nye Micra, den fjerde i rekken siden introduksjonen for 29 år siden, ser igjen ut som en bil. Liten og søt, og denne gang av indisk herkomst. Micra er således Nissans andre bil i Norge som produseres i India, den første var Pixo.

Naturligvis har dette med kostnader å gjøre. Tidligere produserte Nissan Micra i Sunderland, men selv England har etter hvert priset seg ut av småbilproduksjonen.

Micra

BILDET: Senere kommer Micra DIG-S med en 1.2 liters bensinmotor som kun slipper ut 95 g/km CO2. DIG-S er en forkortelse for Direct Injection Gasoline-Supercharger.

Billig, men litt kjip

Med en pris som starter på 160.400 kroner er Micra rimelig. Toppmodellen her i Norge koster så vidt over 200.000 kroner.

Selv om det ikke er noe i veien med utstyret, det omfatter alt fra klimaanlegg via parkeringshjelp, cruisekontroll og CVT-automatisk giring til navigasjon, oppleves likevel bilen litt kjip.

Blant de korteste

Det er noe med måten bilen er bygd på, lyden i dørene når de lukkes og bilens oppførsel på veien vi ikke blir helt fortrolig med.

Men bevares, Micra framstår som lettkjørt og rask nok med 1,2 liters motor på 80 hk. De tre sylindrene er godt hørbare på grensen til sportslig snerr, men vi savner Ford Fiestas veifølelse og VW Polos opplevde kvalitetsfølelse.

Den er med en lengde på 3,78 meter blant de korteste i klassen, men fire dører gjør det enkelt å komme inn og ut. Baksetet kan foldes til ganske stort bagasjerom.

Bare én variant

Før var Micra flere biler i en. Den kom med alternative motorer, tre og fem dører og som kabriolet. Nå er den blitt verdensbil, en modell med en motor og fem dører.

Noen liten, søt og rimelig kabriolet med foldbart ståltak foreligger det ingen planer om, og dieseldrift kan du bare glemme.

Tiltrekker kvinner

Nissans årlige mål er å selge 600 Micra i Norge. Bilen har tidligere i stor grad tiltrukket seg kvinnelige kjøpere, eller godt voksne med mindre plassbehov. Undersøkelser viser at Micra for mange dekker hele bilbehovet.

Første Micra ankom Norge i 1982, og det ruller fortsatt over 10.000 av dem på norske veier. Som første japanske modell ble dessuten Micra kåret til Årets Bil i Europa høsten 1992.

micra

BILDET: Tre generasjoner Nissan Micra

Artikkeltags