Rekordsalg av elbiler

De elektriske bilene utgjorde 1,9 prosent av samlet personbilsalg i første kvartal.

De elektriske bilene utgjorde 1,9 prosent av samlet personbilsalg i første kvartal.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Aldri skal det vært solgt så mange elbiler sett i forhold til det totale bilsalget som i Norge i mars.

DEL

Bilsalget går så det suser med 12.901 nye personbiler i mars – og 33.816 i første kvartal.

Men det mest oppsiktsvekkende er ikke at salget av nye biler i mars, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, var det høyeste siden rekordåret 1986. Nei, det forbløffende ligger å lese litt ned i registreringstallene.

På plass nummer 18 ligger Mitsubishi I-MiEV med 194 eksemplarer og 1,5 prosent markedsandel. Inkludert søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-zero, samt Think City, utgjorde de elektriske bilene 1,9 prosent av samlet personbilsalg.

imiev

REKORDSALG: Salget av elektriske Mitsubishi I-MiEV overgår alle forventninger. Her er bilen fotografert under elbilrallyet i 2009. (Foto: Øivind Skar)

Fete insentiver

Etter det vi kjenner til har elektriske biler aldri gjort det så bra i noe land, sett i forhold til det totale bilsalget. Det ble levert ut flere I-MiEV enn det ble av tidligere Toyota-storselgere som Yaris, Prius og RAV4, samt Peugeot 3008.

Fete insentiver i kombinasjon med nye, attraktive modeller regnes som den viktigste grunn til det høye elbilsalget. Fortsatt har elbilene fri tilgang til kollektivfeltene, de parkerer gratis på offentlige p-plasser og er helt fritatt for moms og bilavgifter.

imiev

ELEKTRISK: På plass nummer 18 ligger Mitsubishi I-MiEV med 194 eksemplarer og 1,5 prosent markedsandel. (Foto: Mitsubishi)

Frykter blåmandag

Tormod Harila, avtroppende president i Norges Bilbransjeforbund, stiller seg imidlertid lunken til det høye bilsalget.

– Jeg frykter at vi kan komme til å våkne opp til en blåmandag, sier han til bransjenettstedet BilNytt.

Harila forklarer dette med at bilsalget i Norden er i utakt med mange land i Europa, og at enkelte merker pusher biler i Norge. Dermed presses salget kunstig opp med lav fortjeneste per solgte bil, og med mange brukte biler i retur som medaljens bakside.

Det var akkurat det som skjedde i jappeårene 1985 og 1986. Aldri har salget av nye biler vært høyere – og aldri har bilbransjen våknet opp til en blåere mandag enn etter nettopp den festen. Salget falt til en tredel i 1988.

Golf GTD

POPULÆR: Golf var den meste kjøpte bilen i første kvartal. (Foto: VW)

Artikkeltags