Går i fakkeltog mot bomstasjoner i Ås

Mot bom: Gro Haug er motstander av lokale bommer.

Mot bom: Gro Haug er motstander av lokale bommer.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Lokale initiativtagere arrangerer torsdag kveld fakkeltog mot bomstasjoner på lokalveiene i Ås.

DEL

ÅS: – Vi forstår i beste fall at bilistene er ønsket som medfinansierer av E18, men kjenner at grensen er nådd når lokalveiene våre også får bomstasjoner for å hindre det Statens vegvesen kaller trafikklekkasjer, sier Gro Haug.

Onsdag 11. februar skal kommunestyret i Ås fatte prinsippvedtak om nye E18 gjennom kommunen skal finansieres med bomstasjoner.

Innstillingen fra formannskapet er at de ikke er imot bomfinansiering, men imot modellen som er foreslått og der innbyggerne i Ås må betale avgift for å ferdes på lokalveiene.

Haug mener dette vil bli et stort problem for innbyggerne.

– Vi må betale bompenger for å kjøre barn til barnehage, skole, fritidssysler, for å besøke venner tvers over E18, handle i nærbutikken, besøke rådhuset i offisielle ærender. Vi må betale for å kjøre til kirken, ja til og med for å fylle bensin. Alt dette uten å kjøre en eneste meter på E18. Dette kan bli fryktelig dyrt, og vi kjenner at Statens vegvesen burde ha fått med seg at dette er en uakseptabel måte å finansiere en Europavei på, sier Haug.

Torsdag kveld klokken 18.00 vil det gå to fakkeltog. Det ene starter ved Solberg gård, det andre ved Nordby kirke. Begge møtes på DaVinci-broen som Statens vegvesen vurderer å fjerne  for å gi plass til den valgte standarden på nye E18.

- Ingenting er bestemt. Og det er politikerne som avgjør

Prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen understreker at det ikke er bestemt  hvor bomstasjonene  eventuelt skal stå.

- Vi ønsker å få på plass et prinsippvedtak om bompengefinansiering nå, slik at vi kan utrede hvilke tiltak som kan gjøres på sideveiene for å unngå trafikklekkasjen Statens vegvesen ser for seg vil oppstå. Men ingenting er bestemt. Det er politikerne som avgjør, understreker Elin Bustnes Amundsen.

Statens vegvesen er opptatt av å ha en god dialog med Ski og Ås kommuner for å få løst problemet med trafikklekkasjer på sideveiene på en god måte.

- Trafikklekkasje handler ikke nødvendigvis om tap av bompenger, men like mye om at det ikke er ønskelig med økt trafikk i lokalmiljøet, spesielt forbi skoler og barnehager, presiserer Bustnes Amundsen.

Prosjektlederen påpeker også at hva som kommer til å skje med Da Vinci-broen, på ingen måte er avgjort.

– Vi er i gang med en utredning av mulighetene, og har på nåværende tidspunkt ikke konkludert med verken det ene eller det andre.

Artikkeltags