Beste C-klasse noensinne

Beste C-klasse noensinne og kanskje klasseleder i dag.

Beste C-klasse noensinne og kanskje klasseleder i dag.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Elegant design og mektig kjøreopplevelse!

DEL

Mercedes-Benz har akkurat sluppet selskapets viktigste bilmodell i år. Den nye C-klassen skal stå for 25 prosent av Mercedes-salget, og være en vesentlig bidragsyter i arbeidet med å gjøre verdens eldste bilprodusent til den største leverandøren av premium biler. Som mange kjenner til kjørte BMW forbi Mercedes i 2005, og Audi gjorde det samme i 2011.

For Norges del håper Mercedes på å løfte salget av C-klasse fra fjorårets beskjedne 615 enheter til 1400 innen årets utgang. Da er C-klasseprogrammet så godt som komplett med stasjonsvogn, firehjulstrekk og en liten dieselmotor på menyen.

Hva slags bil snakker vi om?

En klassisk sedan, nå på 4,67 meter. Historien startet med Mercedes 190, populært kalt Baby-Benz, så langt tilbake som i 1982. Ved hvert modellskifte har C-klassen vokst, og den er nå omtrent like stor som E-klassemodellene var i 1995 (W 210).

Hvordan er den å kjøre?

Bedre enn noen gang. Bakhjulsdriften er beholdt og kjøredynamikken i den nye bilen krymper forspranget til BMWs 3-serie. Omfattende motorprogram og justerbart chassisoppsett gjør C-klassen til en herlig partner på motorveien. Mulighet for luftfjæring på alle hjul holder orden på komforten.

Hva er under panseret?

Til å begynne med består utvalget av to bensinvarianter (156/184 hk) og en dieselmotor (170 hk). Senere kommer mange motorvarianter, inkludert en liten diesel (120 hk) som trolig blir rimeligste C-klasse.

En 204 hk diesel/elektrisk hybridversjon med 94 gram utslipp per km av klimagassen CO2 er så godt som klar.

Inntil AMG er klare med sine varianter, blir C 400 med 333 hk og firehjulstrekk flaggskipet.

Hva gjør den spesiell?

Kombinasjonen av elegant design, kjøreopplevelse og innvendig kvalitetsfølelse gjør kjøreturen til det spesielle som forventes i en premiumbil.

Alle førerstøttesystemene bringer C-klasse nok et skritt nærmere den selvkjørende bilen. Sikkerhetsnivået befinner seg også i øverste divisjon.

Hva er bilens svakheter?

Bakseteplassen er ikke mye å skryte av med tanke på at bilen måler nær 4,70 meter mellom støtfangerne. Spesielt takhøyden lider under det lekre designet.

Bilen oppleves dessuten ribbet uten ekstrautstyr for minst 50.000 kroner. Ifølge informasjonssjef Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge oppgraderer gjennomsnittskunden C-klassemodellene for 100.000 kroner.

Hvem passer den for?

Alle som er villige til å bruke ekstra penger for å handle på øverste hylle. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at rundt hver fjerde nybilkjøper nå velger blant premiummerkenes modeller når de handler ny bil.

Hva koster den?

Fra 360.000 kroner med 156 hk bensin motor. En litt billigere dieselvariant som kommer senere i år er ventet å bli bestselgeren. 81,5 prosent av alle som kjøpte C-klasse i fjor valgte dieselmotor, 57,0 prosent satset på stasjonsvogna, men bare 25,2 prosent la på til firehjulstrekk.

Konkurrenter?

Audi A4, BMW 3-serie, Lexus IS 300h, Volvo S/V60.

Når til Norge?

Nå. Stasjonsvogn og 4x4 til høsten.

Artikkeltags