Denne bilen skiller seg ut!

Fortsatt ser Nissan Juke ut som en dypvannsfisk noen akkurat har trukket opp fra havet.

Fortsatt ser Nissan Juke ut som en dypvannsfisk noen akkurat har trukket opp fra havet. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Vi har prøvekjørt «dypvannsfisken» Nissan Juke.

DEL

Første generasjon av Juke så ut som en dypvannsfisk som noen hadde trukket for raskt opp fra havet. På den oppgraderte utgaven beholdes de fleste trekkene, så det er fortsatt ganske umulig å forholde seg nøytralt til denne lille kompaktbilen. Enten liker man Juke, eller så liker man den ikke.

Juke produseres i samme fabrikk som Qashqai og elbilen Leaf i England. Juke er samtidig en betydelig suksess i Storbritannia, og for tiden Nissans nest mest kjøpte bil i Europa. Snart har 500.000 kunder valgt Juke siden introduksjonen i 2010, men i Norge rister man på hodet. Per 5. mai i år var kun 1836 av dem å finne på norske veier.

Hva slags bil snakker vi om?

Stor småbil/liten kompaktbil med fire dører og store hjul for dem som liker å skille seg ut i trafikken. Den store ulempen med første generasjon av Juke var at bagasjerommet var så lite at det knapt var plass til annet enn håndbagasje der. Dette har Nissan tatt alvorlig, og økt volumet til 345 liter.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører helt greit, men fordi den er høybygd har produsenten stivet opp bilen så mye i sportslig retning at komforten lider. For dem som elsker bilen betyr sannsynligvis ikke det noe.

Hva er under panseret?

Stort sett de samme motorene som før, med unntak av en ny turbo bensinmotor på 1,2 liter og 115 hk. De andre motorene er 1,6 l/bensin på 94 hk/117 hk med CVT-giring, samt 190 hk. Motoren med 190 hk er den eneste med 4x4, og leveres kun i kombinasjon med CVT.

En 1,5 liter/115 hk Renault-dieselmotor er fortsatt en del av tilbudet. Glem heller ikke Nismo-utgaven med 200 hk. En Nismo RS med 218 hk skal være på vei.

Hva gjør den spesiell?

Designet, samt motortilbudet med 4x4 kun tilgjengelig på «racerbilvarianten», understreker at dette ikke er bilen for folk flest.

Et omfattende program for personliggjøring, eksempelvis med knallgul farge og fargelagte interiørelementer à la Opel Adam, gir totalt 300 fargekombinasjoner.

Hva er bilens svakheter?

Alt som er dens styrke. Det hele kan bli i overkant sært når bilen en dag skal selges.

Hvem passer den for?

Alle som ønsker å skille seg ut.

Hva koster den?

Pris på oppgradert Juke er ikke klar, men utgående modell koster fra 189.000 kroner.

Konkurrenter?

Tja, kanskje Mini Countryman.

Når til Norge?

Utpå sommeren.

Artikkeltags