Kraftløs nykommer

Med OPC-pakke er Opel Astra sportslig. Dessverre er det ikke mye sport i motoren.

Med OPC-pakke er Opel Astra sportslig. Dessverre er det ikke mye sport i motoren. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Skulle bli det store fortrinnet i den beinharde Golf-klassen.

DEL

Opel kjemper i motbakke, og det inkluderer den kompakte familiebilen Astra. Egentlig er det uforståelig. Opel Astra er en bra bil, men det er tydeligvis ikke nok.

Kundene velger Volkswagen Golf, Toyota Auris og Skoda Octavia uten å ofre Astra en tanke. Hittil i år har Opel en markedsandel på magre 2,2 prosent, en tilbakegang sammenlignet med 2013 på 21,5 prosent. Tallene for Astra er ikke så mye bedre. Bare 291 biler er solgt fram til utgangen av august.

Kraftløs

En sentral del av redningspakken skulle være den nye dieselmotoren i Astra. Med 110 hestekrefter, og et maksimalt dreiemoment på hele 300 newtonmeter mellom 1750 og 2000 omdreininger, ser motoren ved første øyekast ut til å være en perfekt kraftpakke til bilen.

Men den er den ikke.

Hovedproblemet er at motoren er kraftløs under 1750 omdreininger i minuttet, og i lovlige norske hastigheter blir resultatet at sjettegiret blir altfor høyt. Dermed må du gire ned, og ofte må du helt ned i fjerde gir før du får et anstendig kraftoverskudd.

Forbruk til himmels

Motoren virker gammel og utdatert, og mangler smidigheten som mange av konkurrentene kan oppvise. I løpet av de siste årene har dieselmotorer gått mot å ha en mer lineær kraftutvikling, men med denne motoren er vi tilbake til gamle dager.

Det blir som å forsøke å få ketsjup ut av en glassflaske. Først kommer det noen ganske få dråper før hele tallerkenen fylles.

Dermed går også forbruket til himmels. Opel oppgir selv et forbruk ved blandet kjøring på 0,37 liter per mil, men det er et tall som best kan beskrives som optimistisk. Reelt forbruk ligger langt over dette, og vi endte på rett under 0,6 liter ved blandet kjøring.

Sportslig snert

Til tross for skuffelsen under panseret undres vi likevel litt over hvorfor ikke flere velger Opel Astra. Bilen er rommelig, nesten på nivå med de større stasjonsvognene i mellomklassen, den kjører godt og den er relativt komfortabel.

Riktignok var testbilen utstyrt med høyeste utstyrspakke og brede dekk, men likevel er det helt tydelig at Astra har et chassis som på ingen måte står i skyggen av konkurrentene. Presser du bilen er den lenge nøytral, før den går inn i en lett understyring. For familiebiler er det en oppførsel vi liker, det er både trygt og ikke minst forutsigbart.

At Opel også har satset mer på sport enn på komfort er tydelig. Selv med FlexRide (adaptivt chassis) er bilen stram i oppsettet, også når du velger «Tour» som kjøreprogram.

Dekkene støyer

For den litt sportslig orienterte føreren er det neppe noen ulempe. Det er lett å finne en komfortabel kjørestilling. Sportssetene – med sine mange justeringsmuligheter – byr på svært god komfort og fin støtte. Litt støy fra de brede dekkene må man leve med.

Plassmessig er det tilstrekkelig både foran og i baksetet – selv om det finnes konkurrenter som har bedre beinplass i baksetet. Med 500 liter bagasjeplass er ikke Astra størst, men det er i alle fall enkelt å legge ned bakseteryggene. En knapp plassert i bagasjerommet frigjør seteryggen, og den faller fremover. Da får man et praktisk lasterom, uten for mange sjenerende kanter.

Vår mening

Komfort (3/5):

Brede dekk gir noe dekkstøy. Litt hardt fjæringsoppsett.

Kjøreegenskaper (4/5):

Trygg og sikker, men med en sportslig snert. Dette liker vi.

Motor (2/5):

Til å være en helt nyutviklet dieselmotor er ikke dette mye å skryte av. Men den er stillegående.

Girkasse (3/5):

Lettsjaltet, men lange sjalteveier. For høy utveksling i forhold til motorkarakteristikk.

Plass (3/5):

God plass foran, og helt grei plass i baksetet. Fin som familiebil.

Bagasjerom (4/5):

Kvadratisk og lett å utnytte. Grei plass (500 liter), og fin variabilitet. Lett å legge ned baksetene.

Mot konkurrentene (3/5):

Helstøpt bil som er god på det meste, men ikke best i noe.

Konklusjon (3/5):

Svært skuffende dieselmotor gjør denne bilen en bjørnetjeneste. For ser man bort fra motoren er Astra en fin, fin familiebil for dem som vil ha tysk, men som ikke vil ha Golf.

Sjekk også disse

Volkswagen Golf

Større bagasjerom, og ikke minst et bedre motorutvalg, gjør Golf til et attraktivt og trygt valg. Den holder seg godt i pris når du skal selge den, og leverer varene. Ikke rart den er blant Norges mest populære biler år etter år.

Toyota Auris

Auris er nesten like populær som VW Golf. Den byr ikke på noen overraskelser og kan også leveres som bensin-hybrid. Relativt god plass og fin komfort er også sterke sider ved bilen, men spesielt sportslig er det ikke.

Skoda Octavia

Bedre plass enn i en Golf, lavere pris enn Golf og til dels samme teknologi som Golf. Kombinert med fine kjøreegenskaper er den blitt en av Norges mest solgte biler.

Artikkeltags