Rask på arbeidsreiser

- Det hender jeg bruker Maseratien når jeg skal på jobb. Det går fortere enn når jeg kjører andre biler, sier René Depuis. Men han legger til at han ikke behøver å råkjøre for å ha glede av turen. ALLE FOTO: Trygve A. Lien

- Det hender jeg bruker Maseratien når jeg skal på jobb. Det går fortere enn når jeg kjører andre biler, sier René Depuis. Men han legger til at han ikke behøver å råkjøre for å ha glede av turen. ALLE FOTO: Trygve A. Lien

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

HOBØL/SKI/OPPEGÅRD: René Depuis fra Hobøl kjører en 1974 Maserati Khamsin. Han er medlem av Norsk Sportsvogn Klubb. Til daglig er han medeier i et firma som selger brann- og sikkerhetsutstyr.

- Hva er spesielt med bilen din, René?

- Min Khamsin var det første eksemplaret som ble importert til USA. Der ble den blant annet brukt i den amerikanske brosjyren for bilen. Og Khamsin var i sin tid en av verdens raskeste biler. Den er vel nokså macho.

- Hvorfor har forsetene ulik bredde?

- Førersetet er bredt og passasjersetet smalt. Du kan si det avspeiler det latinske synet på kjønnsroller.

- Hvordan er Khamsin å kjøre?

- Som sagt: den er rask. Handling og bremser er tilpasset dette. Men selv om bilen er ekstrem, er den ganske lettkjørt. Lydbildet en del av opplevelsen. Man sitter lavt, og ser opp på trafikken omkring.

- Er Khamsin en pen bil?

- Jeg synes den er tøff og kompromissløs. Designeren - Gandini hos Bertone - fikk frie tøyler, slik tradisjonen var på 70-tallet. Resultatet er noe man enten liker eller ikke liker. Ett av særtrekkene er plexiglass mellom baklyktene, som gir fri sikt inn i bagasjerommet. Når jeg skal vise fram bilen, låner jeg tidsriktige kofferter hos svigermor.

- Khamsin har tekniske løsninger fra Citroën. Hvor tøft og kompromissløst er det?

- Jeg synes Citroëns bidrag er positivt. Mange Maserati-purister misliker denne perioden da Citroën eide Maserati. Men Maserati valgte selv å bruke Citroëns teknologi. Franskmennene satt på nyttig kompetanse. Man kan si at Khamsin rommer det beste av lidenskap fra to vinelskende nasjoner.

- Passer bilen best i Romas bakgater, eller på en Autostrada?

- Khamsin er en Gran Turisimo, en milsluker som kommer best til sin rett på motorveien. På småturer rekker ikke bilen å bli ordentlig varm. Først etter en halvtimes kjøring kan jeg kjenne at teppet på midtkonsollen, der girkassa sitter, blir lunt. Da er bilen klar til å yte optimalt.

- Hva sier naboen når du kommer kjørende?

- Naboene er ikke så opptatt av bil, men de smiler og vinker. Ellers får Maseratien mye oppmerksomhet. Mange kjenner ikke merket fra før, men de skjønner at dette er noe som kan gå fort. Jeg får mange spørsmål om hestekrefter og ytelser.

- Du bor i Hobøl og jobber i Oppegård. Hva er din personlige rekord på strekningen?

- Den etappen går fortere når jeg kjører Khamsin enn når jeg kjører vanlige biler. Men jeg følger trafikkreglene.

Flere saker om trafikk og motor her

- Hva er din beste opplevelse med bilen?

- Det må være da jeg og datteren min, som var tre år gammel, kjørte hjem etter å ha kjøpt bilen i Molde. Etter 40 mil sa hun: "Pappa, pappa, Khamsin er kul altså!" Da ble jeg glad.

- Hva tenker du på mens du kjører?

- Å kjøre Khamsin er på mange måter å tømme hodet for tanker. Det hverdagslige fokuset på ting jeg må huske og alt som skal ordnes, slipper taket, mens jeg konsentrerer meg om kjøringen og gradvis "adopterer" bilen. Å suge inn inntrykkene fra Khamsin, og nesten være ett med den - det er noe jeg liker.

Les også om Roar Svendsens 1957 Ford Fairlane 500 Skyliner

Les også om Tor Olav Strætes 1972 Renault 15 TS

Les også om Svein Kystads 1976 VW Transporter

Les også om Jan Vidar Aas Andersens 1968 Chevrolet Chevelle SS 396 Convertible

Les også om Agnar Fosmos 1968 NSU RO80

Les også om Stein Fidjes 1983 Citroën Acadiane

Si din mening i kommentarfeltet under!

Artikkeltags