- Det er litt for mange som ikke tar det seriøst

Kontrollen av alle vogntogene blir gjort på en effektiv måte. Alle vogntogene har kjennemerker og er registrert i et kontrollsystem. Dersom noe ikke stemmer med kjøretøyet, får kontrollørene melding umiddelbart. Foto: Statens vegvesen

Kontrollen av alle vogntogene blir gjort på en effektiv måte. Alle vogntogene har kjennemerker og er registrert i et kontrollsystem. Dersom noe ikke stemmer med kjøretøyet, får kontrollørene melding umiddelbart. Foto: Statens vegvesen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

For første gang har Statens vegvesen gitt gebyr til sjåfører som kjører uten gyldig bombrikke i vogntogene sine. Veivesenet har stått på fire trafikkstasjoner på Østlandet i to uker.

DEL

SKI: På kontrollposten på Taraldrud er det jevnlig sjekk av alt fra vanlige personbiler til vogntog på opptil 3.5 tonn.

I tillegg til lovlige bildekk, har det den siste tiden vært fokus på gyldige bombrikker i større vogntog. Lovverket sier at vogntog på 3,5 tonn og som driver næringsvirksomhet, skal ha riktig bombrikke i vindusruten.

Over 15.000 er sjekket

Kontrollør på Taraldrud trafikkstasjon, Magne Dale, mener det burde vært flere som holdt seg innenfor regelverket.

- Mange kan kjøre rett gjennom kontrollstasjonen med godkjent brikke, men det er likevel litt for mange som ikke tar det seriøst nok, sier Dale til Østlandets Blad.

Det er første gang Statens vegvesen har denne typen kontroll på oppdrag fra Samferdseldepartementet og Veidirektoratet. Det er bompenger som finansierer norske veier og veivesenet har stått på Svinesund, Ørje, Magnor og Taraldrud.

Totalt er det kontrollert 15.523 vogntog. Av disse har 1.196 sjåfører fått seg et gebyr for manglende bombrikke.

Les også:

Er det graverende nok...

Kontrollørene har konsentrert seg om bombrikker de siste to ukene. Med unntak av noen gebyrer på dårlige dekk, har det vært få alvorlige tilfeller av kjøretøy i dårlige forfatning.

På kontrollens siste dag ble det litt ekstra dramatikk da en fører av en semitrailer fra Romania stakk av fra Taraldrud. 

- Sjåføren fikk beskjed av oss om å parkere. Han kjørte med fire sommerdekk og uten ABS-bremser på hengeren, og var på vei over fjellet mot Kristiansund. Så får han beskjed om å kjøre videre av sjefen sin. Vi kjørte etter og tok han igjen i Oslo. Nå er hengeren låst og feilene må utbedres før han kan ta den med seg videre, sier Edvin Kveum, overingeniør i Statens vegvesen.

LÅST: Med denne lille låsen kan ikke hengeren kobles til trekkvogna.

I tillegg fikk noen førere kjøreforbud den lørdagen det snødde kraftig.

Artikkeltags