Derfor stryker du på oppkjøring

NERVØSE PÅ OPPKJØRING: Mange blir nervøse av å ha en fremmed sensor ved siden av seg, noe som kan påvirke kjøringen. ILLUSTRASJONSFOTO: TRUDE FURULY

NERVØSE PÅ OPPKJØRING: Mange blir nervøse av å ha en fremmed sensor ved siden av seg, noe som kan påvirke kjøringen. ILLUSTRASJONSFOTO: TRUDE FURULY

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

FOLLO: En av fire stryker på oppkjøring for førerkort klasse B, ifølge tall fra Statens vegvesen. ”Anna” (18) var en av dem.

(Denne artikkelen fra 2012 blir oftest googlet på i ØBs arkiv i dag).

Ble ikke overrasket 

“Anna” (18) strøk da hun hadde oppkjøring for første gang.

Grunnen til at jeg strøk var at det kom en bil fra høyre som jeg ikke stoppet for. Det er en “treer feil”, og fører til direkte stryk, forklarer hun.

18-åringen forstod raskt at førerkortet hang i en tynn tråd på grunn av denne vikepliktsfeilen: 

- Det kom ikke som en overraskelse da kjørelæreren sa jeg ikke hadde bestått. 

- Likevel var det veldig kjedelig å stryke. Spesielt fordi det var rett før ferien, og fordi det er så ekstremt lange ventelister, forteller hun.

Der og da opplevde hun det som ganske urettferdig at én bil var alt som skulle til for at hun ikke fikk førerkort.

Men jeg skjønner jo selvsagt at man ikke får lappen når man overser noe så viktig som høyreregelen, legger hun til. 

Repeter teorien

Follo-jenta mener det er minst like viktig å pugge teori før oppkjøring som før teoriprøven.

Jeg tror mange tenker at når de først har bestått teorien, trenger de ikke å tenke noe mer på det teoretiske. Men dersom du ikke kan alle regler og skilt godt nok på oppkjøring, kan du få problemer.

Hun råder andre til å lese seg opp så man er helt sikker på alle trafikkregler før den praktiske førerprøven, spesielt med tanke på at det ofte er lang tid mellom teoriprøven og oppkjøringen.

Hun mener også det er viktig å prøve å stresse minst mulig.

Det verste man kan gjøre er kanskje å tenke på hvor fælt det hadde vært å stryke, eller hvor bra det hadde vært å få lappen. Der og da er det nok best å konsentrere seg om kjøringen, og ta ting som det kommer, sier hun.

Mange ungdommer velger å holde datoen for oppkjøring hemmelig for venner og bekjente, av frykt for å ikke bestå. Men de som feiler, kan trøste seg med at de ikke er alene. Tall fra 2011 viser at 25% av oppkjøringskandidatene for førerkort klasse B strøk.

De klassiske feilene

Trafikklærer Håkon Færgestad ved Haralds trafikkskole i Ski sier det kan være en rekke årsaker til at en elev ikke står på førerprøven.

Blant klassiske årsaker til stryk er:

- Problemer med fart og fartstilpasning

- Brudd på vikeplikten

- Å ikke gi tegn eller ikke samhandle med andre trafikanter

- Gjøre feil valg i en trafikksituasjon

- At helheten på kjøringen er ikke god nok

- For tidlig oppkjøring i forhold til kjørelærers anbefaling

 - En del kan bli nervøse av å kjøre opp med en fremmed sensor ved siden av seg, og kan gjøre feil som de ellers ikke pleier å gjøre, sier trafikklæreren.

Flinkere enn de selv tror

Færgestad mener det ikke er veldig store forskjeller på gutter og jenter bak rattet, men har lagt merke til et par kjønnsforskjeller:

Mitt inntrykk er en del jenter har liten tro på seg selv som sjåfører. De tror ofte at de ikke får til noe, men de mestrer det egentlig veldig bra. De er ofte selvkritiske og perfeksjonister. Hvis de gjør en feil, tar de det ille opp.

I følge forskning er jenter mer risikobevisste enn gutter. Dette opplever også Færgestad som kjørelærer.

Guttene er mer rett på sak. De føler kanskje ikke at feilen de begår er så stor og viktig som den faktisk er. Gutter ser ikke alltid problemet med å ikke være flink nok, sier han.

Teori er også viktig

En måte å raskt bli en tryggere sjåfør på, er å lese godt på teorien og prøve å ta den tidlig.

Det er viktig å komme i gang med teorien. Å være kjent med trafikkreglene gjør kjøringen enklere. Det vil også redusere kostnadene til førerkortet fordi du raskere blir en god sjåfør når du har teorikunnskap i bunn, utdyper Færgestad.

Han råder også framtidige sjåfører til å starte tidlig med øvelseskjøring.

- Min erfaring er at det lønner seg å begynne allerede som 16-åring.

Velg en godkjent trafikkskole 

Han ønsker også et tett samarbeid med de som øvelseskjører med ungdommen hjemme.

Mange er kanskje ikke klar over at foresatte kan være i baksetet under kjøretimer, for å se hva trafikklærer mener ungdommen trenger å øve mer på.

Et annet tips fra kjørelæreren er å velge en godkjent trafikkskole med godkjente lærere.

- Dessverre har vi den siste tiden sett at det har kommet flere såkalte ”L-skoler” som ikke er godkjente av myndighetene. Disse bør man holde seg unna, mener han.

Artikkelen ble publisert første gang i september 2012.

Artikkeltags