Trafikknute(n)punktet Ski

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Undertegnede hadde et tilsvar til Odd Vangen Ås (Sp) om fremtidens utfordringer for Ski stasjon. Debattinnlegg skaper ofte ny debatt, og det er bra. Tilsvar på mitt innlegg kommer fra John Ivar Bjoner som er leder i Grunneierlaget, og fra tidligere ruteplanlegger i NSB John Hamre, nå frittstående konsulent. Ikke fra Odd Vangen (Ås Sp).

Som tidligere NSB- og Cargo Net ansatt, så har jeg nå som pensjonist og Ap medlem, blitt en person som er noe over gjennomsnittet interessert i togtransport, både her til lands og internasjonalt. Aldri før i nyere norsk historie har det blitt skrevet og sagt så mye om tog og jernbane. Årsakene er mange. Tiden er i alle fall for lengst inne for å se nye utbygginger i 100 års perspektiv, og full satsning på miljøvennlige og bærekraftige løsninger.

Det kan være lurt å være tidlig ute med nye tanker dersom de finnes. Dette for å høre om de faller i god jord. Ut fra dette har jeg tidlig foreslått at Vestby stasjon burde være endestasjon for L2. Der ville det vært plass til hensettingsspor og enklere verksted. Bane Nor har ikke hektet seg på denne muligheten noe særlig. Noen uheldige sider med dette, men kapasitetsproblemene hadde vært løst.

Helt siden 2014 har jeg visst at Ski stasjon ville bli en kapasitetsvak stasjon med togtetthet større enn dagens. Dette står også forøvrig helt klart i en rapport laget av Transportøkonomisk Institutt og konsulentselskapet Dovre Group, utgitt i 2016. På Østre linje skal det uansett gå tog i fremtiden. Synd med dette minuset, for rent arkitektonisk er det en svært vakker stasjon. Men gjort er gjort og stasjonen nærmer seg ferdigstillelse litt etter litt.Å ødelegge verdifull matjord er noe av det aller mest konfliktfylte man gjør politisk i dag. Det er noe man helst ikke gjør. Derfor ble det utarbeidet ni alternative forslag til Ski kommunestyre. Det som foreligger nå, var det minst dårligste. Ut fra dette laget jeg en interpellasjon til kommunestyret om en annen løsning. Det var å lage tunnel under Ski raet og komme ut på Drømtorp, med tilhørende holdeplass der. Dette kom jeg ingen vei med som man nå ser.

John Ivar Bjoner hevder at Bane Nor og direktoratet ikke helt har avvist John Hamres alternativ. Det står da i alle fall som en påstand, men jeg har vært i møter der i så fall det motsatte har blitt sagt. Bjoner er dessuten svært kritisk til de offentlige organers evne til å planlegge jernbaneutbygginger. Det gjelder ikke minst Bane Nors handlekraft som byggherre til å gjennomføre utbygginger. Tilhørende store kostnadsoverskridelser medfølger ofte. Bjoner kan ha mye rett i dette. Det finnes nok av eksempler og årsakene er mangfoldige. Men det innebærer ikke at man bør slutte å bygge baner. Årsakene kan rettes på.

Spørsmålene er fortsatt mange rundt omtalte prosjekt. For min egen del vil jeg si til Grunneierlaget at det er helt feil å anlegge hensettingssporene i området hvor linjen sannsynligvis vil gå. Noen egg vil bli knust. Det ene må veies opp mot det andre. Det som er ganske så sikkert er at de må legges i nærheten av Ski. Jeg tror derfor at Kjølstadhøgda vil bli det beste, tross alt.

Dette er et tilsvar til John Ivar Bjoner. John Hamres sportekniske løsninger ønsker jeg å svare på i et annet innlegg.

Arvid Herland, Ski.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken