Gå til sidens hovedinnhold

Treningssenteret stengt? Hva med en sykkeltur i helgen?

Ja – vi er i november, men med temperaturer rundt 10 grader er det flotte sykkelforhold om du tar på gode hansker, en superundertrøye under turjakken og en buff under hjelmen.

Noen kaller Follo for Norges Toscana. De mange flotte åkre og jordene som strekker seg over åser med gårder og småveier på kryss og tvers, de gjør virkelig vår region til et lite paradis for syklisten.

Hva med å ta med familien på sykkeltur i helgen og oppleve det sjarmerende kulturlandskapet? Kjenn frihetsfølelsen og den gode, friske luften ute, og gi kroppen god trening selv nå som treningssentrene er stengt.

Her kommer tips til to flotte sykkelrunder i Follo:

ØBs Lille snille

Start/stopp: Sofiemyr

Lengde: 19 km

Høydemeter: 250 høydemeter

Veidekke: Grus/asfalt

Nivå: For de fleste

Link: strava.com/routes/2761200666903543854

Lille snille er en flott runde på grusveier og småveier i skogen. Runden går på veier helt fri for biltrafikk.

Du starter på Sofiemyr og følger Kongeveien nordover. 200 meter etter grusen starter tar du til høyre i krysset og følger veien videre. Etter noen nye hundre meter kommer du til et kryss som ligner en rundkjøring med en lyktestolpe i midten. Her fortsetter du rett frem til du snart er på broen over E6 ved Åsland Pukkverk. Hold til høyre og fortsett på grusveien.

Følg grusveien i 3,5 km til Stallerud Gård. Kryss Vevelstadveien og fortsett på grusveien forbi Stallerudhytta og videre til Haugjordet Ungdomsskole. Følg gang- og sykkelveien forbi Langhushallen og under jernbanen ved Vevelstad stasjon.

Følg gangveien videre langs Gamle Vevelstadveien til til Coop Extra. Ta til høyre ved veikrysset og så neste vei til høyre opp Tussestien. Etterhvert begynner grusveien som snart tar deg over jernbanen, langs Tussetjern og små bekker. Snart er du tilbake på asfalten og en undergang under «gamle E6.» Sykle under og følg veien frem til Skiveien og ta til høyre mot Greverud skole.

Like etter skolen tar du til høyre under jernbanen retning Oppegård Golfbane. Før du kommer til Idrettsbanen, ta til høyre opp Rolf Presthus vei. Dette er dagens lengste bakke, på 600 meter. Når du ser parkering på venstre hånd sykler du inn på Kongeveien og følger grusveien nordover mot Fløisbonn. Når du ankommer Fløisbonn er det noen hundre meter vestover og du er tilbake på Sofiemyr.

RUTAS KURIOSITET:

I Oppegård leksikon er det et sagn som er bakgrunnen for navnet Sofiemyr. På Ødegården bodde det ei blind jente som het Sofie, også kalt Sofie Myrstakk. Hennes stemor ville ikke ha henne i huset, og hun måtte bo på låven. Der kom det ofte veifarende innom, og det endte med at Sofie ble gravid. For å unnslippe skammen over å ha fått et barn utenfor ekteskap drepte hun barnet, men hun ble avslørt. Dermed ble det dødsdom, som jenta unngikk ved å drukne seg i myra.

Det er ikke sikkert sagnet er sant, men det er godt mulig navnet likevel kommer fra jenta i historien.

LES MER: https://www.oblad.no/oppegard/nyheter/nyheter/sofiemyrs-navn-har-en-tragisk-historie/s/2-2.2610-1.6635929

ØBs Kulturrunde

Start/stopp: Ski idrettspark

Lengde: 30 km

Høydemeter: 430

Veidekke: Grus/asfalt

Nivå: For litt trente

Link: strava.com/routes/2761203614278324270

Dette er en flott runde som tar deg gjennom kulturlandskapet fra Ski, gjennom Kråkstad, Bjastad, mot Kroer og tilbake over Gryteland.

Du starter ved Ski Idrettspark og sykler østover på gang- og sykkelvei gjennom Drømtorp til Løkenveien. Her er det noe trafikk i 200 meter, så se deg godt om før du sykler til venstre på bilveien. Der veien snart går mot venstre tar du heller til høyre inn på Oppsandveien. Følg i 2 km.

Når veien blir til grus tar du først til høyre inn i skogen på smale Tomterveien forbi Myrer. Etter 1 km kommer du ut på asfalt like før Ski Flyplass. Ta til venstre og følg asfalten til Kråkstad.

Fra Kråkstad krysser du jernbanen og sykler opp bakken. Når du ser Misjonshuset på høyre hånd tar du sørover mot Kråkstad kirke. Passer forbi kirken og vis varsomhet når du krysser E18. Nå er du på Bjastad og skal sykle opp bakken.

På toppen tar du til høyre inn på grusveien forbi Glenne-gårdene til du passerer skotsk høylandsfe ved Vål. Snart er du igjen på asfalt ved Stenerudveien. Vi du korte ned på turen tar du til høyre og tilbake forbi Gryteland.

Vil du sykle litt lenger anbefales en runde videre om Kroer. Velg da venstre når du kommer til Stenerudveien. Følg så veien 2,5 km til Myrvoll, og inn på Kroerveien.

Når du ankommer Kroer kirke tar du til høyre retning Ås. Her kommer en god bakke, og på toppen tar du til høyre, nordover til Rustadporten. Når du ser skiltet mot Myrvoll tar du til høyre igjen. Følg veien 1,5 km til Stenerud og ta til venstre mot Gryteland. Det er grusvei og en litt krevende traktorbakke som du antagelig må trille.

Fra storslåtte Gryteland er det flott utsikt utover landskapet. Når du får tilbake pusten fra traktorbakken så fortsetter du på veien nordover til du kommer til E18. Vis varsomhet i det du krysser veien.

NB: Neste innkjøring ser du ved å stoppe når du kommer til E18 og se østover (nærmest bakover). Når det er klart, så kryss veien og fortsett på grusveien nordover forbi Østensjøgårdene til du kommer til Tandbergløkka. Kryss veien og følg gjerne gang- og sykkelveien tilbake til Ski.

For å komme tilbake til start, sykle forbi Circle K, nordover langs Sanderveien til du kommer til Idrettsveien. Her tar du til høyre og om 300 meter er du tilbake ved start.

RUTAS KURIOSITET:

Etter 12 km på ruten er du ved Vål gård, Chefsgaarden. Her finner du karakteristiske skotsk høylandsfe. Det er en gammel kurase som har sine røtter i den gamle nordiske uroksen.

Det skal ha vært vikingene som brakte feet over til Skottland. Høylandsfeet ga den gang kjøtt og melk til de små bondesamfunnene. Pelsen ble den gang klippet, og det ble laget varme klær som gensere, luer og sokker.

De første dyra kom tilbake til Norge i 1995 og det er i dag registrert ca. 2000 dyr av denne rasen i Norge. Fordi man har unngått innkryssing er denne unike rasen bevart.