- Vil du slåss med deg selv? Bli med på Oslos Bratteste

    Vil du slåss med deg selv? Da kan du bli med på å trene til det 2,7 kilometer lange bakkeløpet Oslos Bratteste i september. Atlet Fysio på Sofiemyr håper mange har lyst til å utfordre seg selv og bli med på treninger i Ingierkollen frem mot løpet.

    Artikkelen er over 2 år gammel

    Det 2,7 kilometer lange motbakkeløpet Oslos Bratteste er et sprekt mål for sensommerens trening.

    DEL

    KOLBOTN: Atlet Fysio på Sofiemyr er på jakt etter folk som vil trene i høyden. En gang i uken blir det samling i bunnen, bokstavelig talt, i stupbratte og gresskledde Ingierkollen.

    Første gang er onsdag 16. august klokken 17.00. Da er det halvannen måned til selve løpet foregår i Wyllerløypa.

    - Du er mye mer sliten etter et kvarter med bakkeløp enn en time på sykkel. Sykkel er fint fordi det er lite belastende på ledd, mens løping på asfalt ikke er helt gunstig for mange. Trening i bakker er et bra alternativ fordi de får jobbet med "hjertepumpa", lunger og hele systemet, uten at det går så mye utover ledd. Men støle skal jeg love deg at de blir, sier fysioterapeut Espen C. Hanssen.

    Den gamle håndballspilleren tente på ideen, og er derfor på jakt etter folk som vil utfordre seg selv.

    Effektiv trening

    Han prøver seg i bratthenget. Det tar ikke mange minuttene før han og personlig trener Henrik Aukland er tilbake, andpustne og drivende svette. Da har de vært langt oppe i bakken.

    - Det sosiale aspektet ved dette er også bra. Du får garantert stiftet noen nye bekjentskaper, og det er sikkert noen venner som melder seg på for å slite sammen mot et felles mål, sier Hanssen.

    Det eneste du trenger for å bli med, er treningstøy, løpesko og vannflaske.

    - Det vanskeligste for oss er kanskje å motivere aldersgruppen 35+ til egentrening, sånn som jeg også er blitt nå. Vi har gjerne sluttet med organisert idrett, jobber fryktelig mye og bruker fritiden vår på barna. Jeg er heldig som jobber et sted jeg kan trene, men det er det de færreste andre som har. Vi ser det har tatt helt av med små treningsgrupper på alt fra tre til ti deltakere som trener sammen på et fast tidspunkt, sier Espen C. Hanssen.

    Liten belastning

    - Har du noe å trene mot, er det mye lettere å trene. Man må ha noen målsetninger. Da er det mer motiverende å trene. Alle vet at de kommer seg til toppen av bakken, før eller senere. Og har man først gjort det én gang, har man gjerne lyst til å slå tiden sin neste år, selv om det er vondt. Oslos Bratteste er et løp som er opp en bakke, har mindre belastning på hofter og knær, og som mormor også kan klare. Det er fullt mulig bare å gå, sier Espen C. Hanssen.

    Oslos Bratteste den siste helgen i september er nå en ting. Men vel så viktig er reisen for å komme dit, gjennom halvannen måned på forhånd.

    - Poenget er treningen inn mot det. Vi skal ha en fast trening en gang i uken hvor enten jeg eller Henrik er med. Vi skal også delta i løpet. Vi skal opp til toppen sammen. Du gjør det i ditt eget tempo, og hver gang blir du satt på oppgaver om hvordan du skal gjøre det. Det lønner seg å møte opp regelmessig. Da vil man merke at det går litt enklere fra gang til gang, sier Espen C. Hanssen.

    Kjør ditt eget løp

    Han understreker at det er realistisk for alle å komme seg til toppen.

    - Det er virkelig syre fra start til slutt, men det er deilig, sier personlig trener Henrik Aukland med et smil.

    Du trenger ikke være bekymret for å måtte måle deg mot supertrente deltakere ved siden av deg.

    - Dette er for alle, og man kjører sitt eget tempo. Vi skal ikke måle oss mot den eller den, men du skal måle deg mot deg selv. Dette skal ikke være en konkurranse mellom dem som er på treningen. Det blir en kjempekonkurranse mot deg selv, sier Espen C. Hanssen.

    Pushe deg selv

    Disse treningene varer under en time hver gang, og det blir både oppvarming og tøying, så det går ikke en hel time til bakkeløping...

    - Det fine med intervaller og løping i bakker er at du tenker "Oi, har jeg vært ute i bare 20 minutter?", og så har du fått like mye effekt som en rolig time. Du trenger ikke holde på like lenge, men det er hardere, sier Espen C. Hanssen.

    - Du stopper ikke for å sjekke mobilen for SMS underveis. Du løper for å overleve, sier Henrik Aukland.

    - Vi legger fra oss unger og telefoner hjemme og har fullt fokus på oss selv og å pushe grenser, sier Espen C. Hanssen.

    BRATT: Fysioterapeut og daglig leder Espen C. Hanssen (til venstre) og personlig trener Henrik Aukland i Atlet Fysio håper mange vil bli med på å trene til Oslos Bratteste den siste helgen i september.

    BRATT: Fysioterapeut og daglig leder Espen C. Hanssen (til venstre) og personlig trener Henrik Aukland i Atlet Fysio håper mange vil bli med på å trene til Oslos Bratteste den siste helgen i september. Foto:

    God, krevende trening

    De tar imot alle slags kropper og folk i all slags form. Hanssen og Aukland understreker at de selv har de mest uegnede kroppene for å drive med bakkeløp.

    - Det lønner seg å være så lett som mulig. Med våre kropper på 100 kg blir det selvfølgelig tungt. Men da er det heller ikke gunstig for våre knær med en halvmaraton på asfalt. Her får du en svært tøff treningsøkt uten at det er altfor belastende for ledd, sier Espen C. Hanssen.

    - Det er en utrolig god tilleggsøkt til all annen trening for min egen del, for jeg trener veldig mye. Motbakkeløp er det mest krevende som finnes å gjøre alene, sier Henrik Aukland.

    - Det er ikke sikkert det blir noen løping i det hele tatt. Det tok ikke mange meterne før jeg måtte veksle fra løp til gange, sier Hanssen.

    Artikkeltags