Motorfolket har kjøpt tilbake Tyrigrava for 6,5 millioner

SOLGT: KNA og NVK har kjøpt Tyrigrava av Oppegård kommune for 6,5 millioner kroner.

SOLGT: KNA og NVK har kjøpt Tyrigrava av Oppegård kommune for 6,5 millioner kroner.

Artikkelen er over 3 år gammel

Kongelig Norsk Automobilklub og Norsk Veteranvogn Klubb kjøpte onsdag Tyrigrava av Oppegård kommune. – Vi tar hele huset i bruk så snart kunstnerne har flyttet ut, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA.

DEL

GJERSJØEN: Tyrigrava ble lagt ut for salg i november i fjor. KNA og NVK viste raskt interesse. Nå bekrefter ordfører Thomas Sjøvold at han onsdag undertegnet skjøtene, og at den formelle overtagelsen skjer 2. mai 2017.

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker, opplyser til ØB at de eier 66 prosent, mens NVK eier 34 prosent. Kjøpesummen er 6,5 millioner, som tidligere signalisert. Det er en million mindre enn hva Oppegård kommune betalte for eiendommen i 2012. Eiendommens forfatning og at kjøperne får kontrakt med kunstnerfellesskapet på kjøpet, avspeiles i den reduserte prisen.

– Vi har hatt en veldig fin dialog både med kunstnerne og kommunen, sier Skiaker.

Kontrakten med kunstnerfellesskapet er reforhandlet. Opprinnelig løp den frem til 2024 med mulighet for fem års forlengelse.

– Her har alle parter gitt litt for å få dette til. Kunstnerne har nå kontrakt frem til 2021, med mulighet for å flytte ut på kort varsel. Vi håper å finne erstatningslokaler for kunstnerne før kontrakten går ut, forteller generalsekretæren.

Før KNA og NVK i det hele tatt kan flytte inn, må i det minste en etasje frigjøres.

– Da går vi i gang med oppussing og klargjøring.

– Hva konkret vil dere bruke Tyrigrava til?

– Vi er jo en bilklubb og kjenner godt stedets posisjon og betydning for motorinteresserte. Først og fremst skal Tyrigrava bli et sted å være for motorfolket. Dessuten flytter vi KNAs hovedkontor dit, og NVK skal ha sitt klubblokale i bygget. Dessuten ønsker vi en etasje til disposisjon for fellesbruk av alle motorklubber som ønsker å bruke Tyrigrava til møte- og konferanserom.

Skiaker understreker at de vil underbygge tirsdagskveldene for bilfolket og onsdagene for motorsyklistene.

– I tillegg ønsker vi å se om vi kan gjøre eiendommen og lokalene attraktive for småbedrifter som vil ha seminar i en atmosfære hvor bil og motor står sentralt.

Generalsekretæren forsikrer at de vil ta vare på den unike, historiske, gode stemningen som preger Tyrigrava, selv om oppussing må til for gjøre kontorlokalene funksjonelle.

– Vi forstår at dette dreier seg om millionbeløp, men vil ta det steg for steg.

– Blir det noen form for serveringssted her?

– Vi ser at det er veldig viktig, spesielt for kveldstreffene. Foreløpig har vi ikke tenkt på akkurat hvilken måte det skal løses på.

Bjørn G. Johannesen er formann i Norsk Veteranvogn Klubb (NVK). Han uttaler at klubben er veldig glad for å ha fått eierskapet til Tyrigrava.

– Et sted som er veldig godt egnet for alle som er interessert i motordrevne fremkomstmidler. Et signalbygg med lange tradisjoner, sier han.

Han ser det som svært positivt at begge organisasjoner vil flytte sine administrasjoner til Tyrigrava.

– Oslo kommune er jo også svært grønn for tiden. At vi får tilhold utenfor byen ser sikkert heller ikke politikerne der som en ulempe, sier han, men understreker at de ikke kan starte umiddelbart.

– Det skjer ikke før kunstnerne har flyttet ut, og de har kontrakt til 1. mai 2021. Her har alle inngått kompromisser, sier Johannesen.

Fortsetter som før

Anne Marit Mellum er kontaktperson for kunstnerfellesskapet på Tyrigrava. Selv om de ikke er glade for det som skjer, berømmer hun KNA for å ha opptrådt veldig ryddig.

– Når alt er som det er, kunne det vært verre, kommenterer Mellum.

Inntil videre forholder de seg til at kontrakten varer til 2021 og fortsetter som før.

– Selvsagt holder vi øynene oppe for alternative lokaler, og hvis KNA klarer å finne erstatningslokaler setter vi pris på det. Vi er ikke avhengige av å flytte hele kunstnerfellesskapet under ett.

Mellum legger til at hun har stor forståelse for at Tyrigrava går tilbake til motormiljøet.

– Det er jo de som har tradisjon på stedet. Jeg har et veldig godt inntrykk av de nye eierne, sier Anne Marit Mellum.

Les dessuten: Kunstnerfellesskapet endelig på plass på Tyrigrava

Les mer her: Kunstnerne ønsker motorfolket velkommen til Tyrigrava

Fakta om Tyrigrava

  • Tyrigrava er utskilt fra Gården Dal.
  • Stedet fikk sitt navn fra tjærebrenning, som det var kjent for fra ca. år 1700.
  • Gamle Tyrigraven ble bygget i 1854, som den første skysstasjon langs Riksvei 1 (Mosseveien), men brant ned i 1924.
  • Dagens funkisbygg er fra 1932.
  • I 1870 ble Oppegårds første poståpneri åpnet på Tyrigrava.
  • Stedet fikk den første bensinpumpen langs Riksvei 1, det var campingplass ned mot Gjersjøen, og Norges første døgnåpne kafé fra 1965.
  • Tyrigrava har i mer enn 70 år vært et kjent utfartssted for MC- og bilmiljøet.
  • (Kilde: KNA og NVK)

Artikkeltags