Færre hardt skadde på veiene i Follo

Arkivfoto fra en ulykke i 2014.

Arkivfoto fra en ulykke i 2014.

Artikkelen er over 5 år gammel

Mens tallet på drepte i trafikkulykker i Follo har vært stabile de ti siste årene, er tallet på hardt skadde redusert med 34 prosent. Det viser nye tall fra Statens vegvesen, Region øst.

DEL

FOLLO: - Vi har en langsiktig visjon om null drepte og null hardt skadde i trafikken. Statistikken viser at vi er på rett veg, sier regionvegsjef Per Morten Lund i en pressemelding.

En sammenligning av 5-årsperiodene 2005-2009 og 2010-2014 viser en nedgang fra 87 til 65 hardt skadde i Follo. I de samme periodene er det ingen endring i forhold til antall trafikkdrepte.

For ti år siden ble 30 personer hardt skadd på vegene i Follo. I 2014 ble 15 personer hardt skadd. De siste ti årene har i snitt 3,8 personer mistet livet på vegene i Follo. Antall drepte varierer mellom åtte i 2010 og en i 2013.

Tryggere biler og veger

Tryggere biler, tryggere veger, lavere fart og bedre akuttmedisin er viktige forklaringer på hvorfor tallet på drepte og hardt skadde i trafikken i sum er redusert de siste 10 årene til tross for økt trafikk. Kontroll av bilparken og føreradferd, bedre føreropplæring og flere trafikksikkerhetskampanjer trekker også i riktig retning.

- Hva er vegen videre mot færre alvorlige trafikkulykker?

- Bred innsats på mange fronter av mange aktører, har vært viktig for at ulykkestallene har gått ned. Dette samarbeidet må fortsette. Vegvesenet skal bidra med tryggere veger, kontroll av trafikant, kjøretøy og god føreropplæring, sier Lund.

Tryggere veger betyr mer midtrekkverk på veger med størst trafikk og flest ulykker. På veger med mindre trafikk er mindre trafikksikkerhetstiltak på og langs vegnettet viktig. Det kan være sikring av kryss, utbedring av svinger og oppsetting av rekkverk.

Tror på teknologi

Regionvegsjefen er også teknologioptimist.

-  Nyere biler er mye tryggere enn eldre biler.  Det gjelder særlig biler som er eldre enn 2004. Beltevarsler og antiskrens er viktig for den passive sikkerheten i bilene. I framtidens biler vil ny trafikksikkerhetsteknologi hjelpe føreren til tryggere kjøring, sier Lund.

Vegvesenet mener nye biler bør ha fem stjerner i kollisjonstestingsprogrammet Euro NCAP. Bruktbiler bør ikke ha mindre enn fire stjerner. På sikkerbil.no er det samlet informasjon om trafikksikre biler.

- Med stadig tryggere veger og tryggere biler har vi et håp om færre alvorlige trafikkulykker. Likevel er det føreren som har hånda på rattet. Hvis alle holder seg våkne, rusfrie og følger trafikkreglene vil tallet på alvorlige trafikkulykker fortsette å gå ned, sier Lund.

Færre ulykker på Østlandet

Med unntak av Oslo er det en nedgang i antall drepte og hardt skadde i fylkene i vegregionen (Østfold, Akershus, Hedmark og Oppland). I perioden 2005-2009 mistet 360 mennesker livet mens 1484 ble hardt skadd. Fra 2010- til 2014 mistet 247 livet, mens 1302 ble hardt skadd.

Artikkeltags