Hallingkast for 280 barn på Nordby skole

Andreas Bjørgum Aas driver vanligvis med breakdans og er en spretten gutt. Det kan komme godt med i hallingen.
 ALLE FOTO: 
BJØRN V. SANDNESS

Andreas Bjørgum Aas driver vanligvis med breakdans og er en spretten gutt. Det kan komme godt med i hallingen. ALLE FOTO: BJØRN V. SANDNESS

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

2.-klassing Andreas Bjørgum Aas syns veien fra breakdans til halling er kort. Den siste uka har han og 280 andre barn danset halling i hallen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

ÅS: Hele Nordby skole, fra 1. til 7. klasse, hadde onsdag og torsdag timer i halling.
Instruktør har vært Martin Myhr, en av landets beste hallingdansere de siste 30 år. Han er landets mestvinnende hallingdanser og en av grunnleggerne av FRIKAR.

Tak og vendinger

Med 40 spretne 2.-klassinger rundt seg, går Myhr i ring til takten av fela. Musikken sørger de to Follo-felespillerne Elisabet Olhans og Marianne Tomasgård for.

Barna lærer å gå i takt både forlengs og baklengs, snurre rundt, hoppe og sprette slik dansen krever.
De lærer det Myhr kaller tak og vendinger i hallingen.

– Hvor mange tak og vendinger finnes det?

– Ubegrenset. Ingen danser likt. De som danser mye, finner på tak og vendinger selv, sier Myhr.

Se alle bildene her

Folkekunstuke

En klokketime på hver klasse, er grunnkurset elevene får av Myhr. Så skal dansen videreføres i skolens musikktimer og gymnastikktimer.
Musikklærer Elisabet Olhans og gymlærer Jan Erik Olsen, som er henholdsvis folkemusiker og folkedanser, skal øve videre med barna.
I juni er folkekunst tema på Nordby skole i en uke. Da skal folkekunst inn i alle fag. Uken munner ut i en avslutningsforestilling, med blant annet halling. Da kommer Myhr tilbake til Nordby for å finpusse dansen.

Tre nåla

– Jeg har hørt at det er veldig mange spreke barn her. Nå skal vi prøve noe dere kanskje ikke kan fra før. Nå skal dere «tre nåla», sier Martin Myhr.

Nåla er en lang stav, som de skal krabbe over, under og rundt, samtidig som de holder staven i samme grep. Det gjelder å være både myk og lur, og ikke slippe taket.

Både myke og lure

Ungene på Nordby skole er både myke og lure. De «trer nåla» lett som ingenting.

– Her på skolen er de langt over gjennomsnittet myke og koordinerte. Alle på 5. til 7. trinn klarte å tre nåla. Det har jeg aldri sett før, sier Myhr.

Dansetimen avsluttes med å stupe dobbel og trippel kråke på matta. Kontaktlærer Eila Raddum syns opplegget er bra.

– Det er lettere å gå tilbake til matte etter en runde på matta. Da klarer ungene bedre å konsentrere seg. Vi er heldige som får delta i et prosjekt med slike ressurpersoner, sier Raddum.

Folkekunst i skolene

Saffa (Samarbeidsorganet for folkedans og folkemusikk i Akershus) jobber for å få folkedans og -musikk inn i skoler og barnehager i Akershus. Noe felespiller Marianne Tomasgård fra Ski er prosjektleder for.

– Jeg er veldig glad for at Nordby skole åpnet armene for prosjektet vi har kalt «Halling i hallen». Vi har hatt den beste hallinglæreren i landet med på laget, og ungene har fått danse til levende musikk. Det har vært mange blide elever og lærere, og det har vært moro å se, sier Tomasgård.

Artikkeltags