Gå til sidens hovedinnhold

Grenseløse landskap

Artikkelen er over 15 år gammel

Hun kombinerer virkelighet og fantasi i landskapene. – Målet er å skape en egen billedverden uten grenser, sier Camilla Erøy.

DRØBAK: Landskapene er konkrete nok, men de har et trolsk skjær som fritar dem fra tid og rom. Elementene i landskapet, om det er fjell, trær, vann eller skyene over det hele, representerer også noe annet. Trærne gir hun forskjelige menneskelige roller, fjellet står for trygghet, vannet er evig omdannelse mellom liv og død, mens skyene er bilde på forventningen menneskene har mellom seg.

Landskapsprosjekt.

Camilla J. Erøy fra Hobøl, men bosatt i Oslo, inviterer til sin andre separatutstilling. Den er ganske så forskjellig fra da hun stilte ut første gang i Galleri Anden Etage i Ski i 2001. Da handlet det mye om portretter, mens hun nå er midt inne i landskapsprosjektet. Mer enn halvparten av de 17 maleriene i veggene til Creative Galleri i Drøbak har naturen i fokus.
Hun har vært elev hos Odd Nerdrum og Trine Folmoe, men er ikke glad for fokus på den koblingen. – Det ble gjort et nummer ut av det under den forrige utstillingen, men nå har jeg et selvstendig uttrykk. Et uttrykk som er meg.
Et av landskapene har en kvinneskikkelse i forgrunnen. Forståelsen av motivet skal være menneskets forvandling fra en total forvirring og fremmedgjøring til oppvåkning og selverkjennelse. Sommerfuglen er et bilde på sjelens gjenfødelse og tilbakekomst. Foruten landskapsmotivene omfatter utstillingen en portrettserie, hvorav to selvportretter.
– Fremover kommer jeg i større grad til å bringe skikkelser inn i landskapene, gjerne også landskapene som bakgrunn for portretter.

Andre perspektiver.

–Jeg er opptatt av å trekke fram andre perspektiver og oppfatninger enn det vi er vant til, forklarer den 27 år gamle billedkunsteren. Og tenker på en streben mot åndelighet. Her er det musikken kommer inn.
– Jeg er avhengig av musikk når jeg maler og lar meg influere av blant andre Bach, Beethoven, Franck og Debussy. Men det kan også være rock og jazz. Det viktigste er at musikken gir meg noe. Derfor har bildene ofte titler fra musikken. Der borte har du et landskap med melankolsk stemning og tittelen «Adaccio», fjellet som reiser seg i et annet motiv kaller jeg for «Crescendo», mens det store bildet med «mennesketrærne» i forgrunnen har fått tittelen «Allegro con brio» (livlig og kraftfullt).
Salgsutstillingen med maleriene til Camilla Erøy blir hengende i Creative Galleri til 3. november.