Livsglade gospelrytmer

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Det var gospel for alle pengene i Greverud kirke søndag kveld. Og litt jazz. Ikke så rart når konserten avsluttet et gospelseminar for ca. 40 korsangere.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

GREVERUD: Litt udisiplinert og viltvoksende, slik ekte gospelkor skal være. Men sjelden sleivete med rytmen. Det tillot hverken dirigenten eller musikerne. Og masse sangglede, dyktig spisset av solistene Elisabeth Ødegård Widmer og Hanne Lie.
Gospelkoret Gregos sto bak helgens gospelseminar i Greverud kirke med Rolf Lie som seminarleder, inspirator, konsertansvarlig og lekende pianist. Sangerne kom fra store deler av regionen med basis i Gregos, samlet i tre dager for å dyrke gospelsangens livsglade rytmer.

Gospel-medley.

Konserten åpnet med «We shall never die», formidlet med masse trøkk og trivsel. Den ble etterfulgt av den vakre «My prayer», forøvrig eneste gang hvor udisiplinert sangvolum ikke passet så godt, og over til allsangen «Soon and very soon».
Solistene løftet konserten fordi begge er svært dyktige, om enn forskjellige. Elisabeth Ødegård Widmer med lang fartstid i Oslo Gospel Choir og mange plater bak seg, bød på en gospel-medley med kjente låter som «Sweet lord», «Put your hand», «Motherless child», «There`s a power» og den vakre «Shine your light». Hun har kraft, innlevelse og masse glede både i sangen og budskapet. Ikke minst løftet hun stemningen hos drøyt hundre tilhørere med «Soon I will be home».

Duke Ellington.

Hanne Lie, som også er dirigent for Gregos og har hatt solistopopgaver i Oppegårdkoret Scenario bød på nydelige og engasjerte tolkinger av «Heaven» og «Allmighty God» fra den andre av Duke Ellingtons Sacred Concerts. Hun er mer polert stemmemessig, men det var jo så vakkert når hun løftet «My tribute» opp i de høye sfærer. I Ellington-sekvensen boltret koret seg i den flotte «Freedom», godt hjulpet av rytmeseksjonen bestående av Rolf Lie (piano), Stig Adolfsen (bass) og Christian Lund (trommer). De bar mye av konserten sammen med Nils Kvandal på trombone og munnspill.
Glad og rytmefult musikk, er for mange definisjonen på gospel. «Chosen» var et eksempel på dette. Koret ga seg aldri med omkvedet, som ble gjentatt i det uendelige. Det var da Rolf Lie kom med sin pedagogogiske læresetning: ? Dette er beviset på at det er repetisjoner som en sang til gospel.

Artikkeltags