Med Dårekisten inn på slottet

Av
Artikkelen er over 14 år gammel

Har du noen gang lurt på hvordan kongefamilien har det inne på slottet, der hvor prinsessens ekthet blir testet med en ert under alle madrassene? Kjell Matheussen gir et fantasifullt svar.

DEL

KIRKEBYGDA: Dårekisten teater står det på toppen av bordet, hvor dramaet på slottet utspiller seg. Teateret består utelukkende av Kjell Matheussen, som både er teatersjef, forfatter, dukkespiller, alle stemmene og altmuligmann. På bordet står den stivnakkede dronningen og forlanger at det skal bli sol. Salen er fullstappet med storøyde barn som følger dramaets utvikling på rim.
– Det skjer jo litt av hvert på slottet og dronningen er en tyrann. De som tror at jeg er inspirert av noe nærliggende i tid tar helt feil, for jeg er rojalistisk i mitt hjerte, sier Kjell Matheussen og lukker munnen på den biske kvinnen.

Bak slottsgardinene.

«Prinsessen på erten» er den ferskeste produksjonen til Dårekisten teater, som holder til i Kirkebygda på samme adresse som Kjell Matheussen.
Det er et dristig prosjekt å gi seg i kast med et av de mest kjente eventyrene til H. C. Andersen når målet er å lage en helt annerledes versjon, nemlig å titte inn bak gardinene på slottet. Der hersker ikke bare idyll. Dronningen er en tyrann, som holder både Kongen, Dotten Fjotten og sønnen, Sukkerklumpen hardt i ørene. Ikke rart han ikke finner seg noen prinsesse når han ikke får lov å ri lenger fra Slottet enn at Dronningen alltid kan se ham.
Heldigvis banker prinsesse Rosenknupp på slottsdøren en mørk og stormfull natt og med ett er blodpumpa drevet av kjærlighet. Selv om dronningen gjør hva hun kan for å forhindre bryllupet, går det den rette veien når det unge publikummet får være med å bestemme.

Alt på rim.

Forestillingen hadde premiére i Black Box-salen i Kirkebygda mandag og ble spilt seks ganger denne uken for barnehager og elever i barneskolen. Hele forestillingen går på rim, som sterkt uttrykker følelser, handlinger og med stor grad av humoristisk undertone. Sånn sett er teksten også et stykke litteratur, som fortjener å komme på trykk til glede for alle voksne som tror at dukkespillet bare er for barn.
Det ligger mye konsentrasjon og energi bak et dukkespill, hvor én mann har alle funksjonene. Han skal konsentrere seg om teksten på rim og ikke minst betoningen, slik at rimet får betydning for fremdriften av historien. Han skal hele tiden skifte stemmekarakter mellom figurene, som også skal forholde seg til hverandre.
Dessuten er Kjell Matheussen selv skuespiller i tablået, som slottstjener. Ikke rart han tørket svetten etter fullført løp. Men så fikk han mange klemmer av barna etterpå som takk for den engasjerende forestillingen.

Teksten viktig.

– Jeg har jobbet i to år med forestillingen. Mesteparten av tiden har jeg brukt på teksten, som er det vesentligste. Har skrevet den om flere ganger og jobbet mye med innstuderingen. Og så får jeg mye hjelp av figurene til Brit Hovland, som har vært en fin samarbeidspartner. Dukkene lever med i forestillingene. I dukkespill er figurenes uttrykk og karakter viktig når det gjelder historiens troverdighet, sier dukkespilleren.
Forestillingen er fersk og avtaleboka til Kjell Matheussen har mange hvite datoer.
- Her er det plass for små og større scener som ønsker seg «Prinsessen på erten» før jul eller utover vinteren, sier teatersjefen og børster litt på prinsessehåret før neste forestilling fullstappet med barn.

Artikkeltags