De har skapt stykket med kjærlighet

Regissør Paul Eenen og forfatter André Breedland ble invitert til Kolben for å se norgespremièren av «De tre musketerer». Kolben er en smule mindre enn hva den nederlandske duoen er vant til, men roser uhemmet likevel den norske oppsettingen. 
Foto: Anita Gjøs <B><I><U></B></U></I>

Regissør Paul Eenen og forfatter André Breedland ble invitert til Kolben for å se norgespremièren av «De tre musketerer». Kolben er en smule mindre enn hva den nederlandske duoen er vant til, men roser uhemmet likevel den norske oppsettingen. Foto: Anita Gjøs <B><I><U></B></U></I>

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Les lokale nyheter i ferien. Prøv oss i 5 uker for 5 kr.

OPPEGÅRD: Den nederlandske forfatteren av «De tre musketerer» og regissøren fra samme land er fra seg av begeistring over stykkets, og skuespillernes lidenskap i Kolben.

– Dette stykket er oversatt til fem språk. Her i Kolben har regissøren funnet detaljer som fornyer stykket og holder det i live. Jeg er meget positivt overrasket, ytret forfatter André Breedland i Kolben foajé under gårsdagens premiere.

– Se på de kostymene

Han og regissør Paul Eenen ble spesielt invitert for å overvære den norske tolkningen av den gamle og velkjente historien.

– Jeg var ikke i tvil da vi ble invitert. Jeg vil alltid se hva folk gjør med mitt manus, sier Breedland.

Han gestikulerer med store armbevegelser når han i endeløs begeistring deler sin opplevelse av første akt.

– De er ikke så mange og har veldig liten plass. Men se på de kostymene. Og scenen. Jeg ser at skuespillerne har skapt et stykke med sin lidenskap og kjærlighet, uttaler han.

Internasjonal humor

Språkforskjellene bryr forfatteren seg ikke om. For han skjønner alt som foregår på scenen, naturlig nok. Men han synes det er en rar opplevelse.

– Jeg hører rimene. De funker. Det samme gjør vitsene.

Han tenker seg om.

– Det gjorde de faktisk i Berlin og Tokyo også. Der kan du se. Humor er menneskelig, konstaterer forfatteren.

Annerledes inspirerer

Paul Eenen smiler fra øre til øre.

– Dette er supert. Løsningene er små sammenlignet med hva vi er vant til, men de virker. Historien kommer frem. Da gjør det ingenting om det ikke er stort og proft, sier regissøren.

De to har jobbet med stykket i over fem år. Breedland mener han vet hva det er med denne historien som rører folk, og han selv.

– Jeg liker de som tør å være annenledes, tør å stikke seg ut. Det inspirerer meg. At denne unge gutten, altså d`Artagnan, har gode drømmer og vil slåss for å oppnå dem.

Artikkeltags