SKI: Det handler om humor i en musikalsk ramme, eller omvendt. En setting hun er ganske så alene om som soloartist i Norge.
På kornet
Hun tar alle hverdagslige ting på kornet, gjennom et manus som er til fingerspissene bearbeidet. Det er av den typen at hvis latterkulene varer for lenge, så misser man neste poeng.
Med andre ord er "2012-Ouverturen" til Ingrid Bjørnov ganske så lik de foregående forestillingene hun har tatt. Det er en tidvis radbrekking av kjente og kjære klassikere der hun går inn og ut av de musikalske innslagene i konteksten av en historie.
Uforutsigbart
Bjørnov vrir og vender på det meste. Og på papiret høres noen av innslagene hennes ut som noe som kan ende opp i villeste laget. Eller hvordan høres en Roxette-medley basert på harryhandel til Sverige ut? Eller en musikal basert på brunsnegler i hagen til Finn Schøll? Det er iallefall uforutsigbart, for det er rett og slett ikke mulig å forvente seg noe av det hun har å komme med.
Hun lander alt sammen, i en stor gryte med musikalsk galskap der det aller meste kommer ut som utsøkt underholdning.
God timing
Forestillingen i Ski var Bjørnovs 49. på denne runden. Og hun og bandet, forøvrig sammensatt av Javed Kurd (gitarer), Rino Johannessen (bass) og Ole Petter Hansen Chylie (trommer), har blitt veldig så samkjørte underveis.
Timingen var nemlig upåklagelig, for "2012-Ouverturen" er et show preget av kjappe og snedige overganger. Men flyten var alltid tilstede i Rådhusteatret denne kvelden, fra start til mål.
Og da hadde vi både vært innom Abba, Grieg, Kate Bush, ELO og Donna Summer før hun landet fjellstøtt med Marius Müllers "Den du veit".
Ikke snaut å gå ut i en kjølig desemberkveld med.