Miljøbevisst Follo-ungdom konkurrerte om å ha den beste bedriften

Vinneren av beste ungdomsbedrift hos Ungt Entrepenørskap i Follo ble Storybag som også fikk med seg flere andre priser.

Vinneren av beste ungdomsbedrift hos Ungt Entrepenørskap i Follo ble Storybag som også fikk med seg flere andre priser. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Torsdag 25 januar samlet over 30 ungdomsbedrifter seg hos Campus Rosenholm, i håp om å vinne en av de syv prisene som blir utdelt her.

DEL

Rosenholm: Ungdommene fra skoler i hele Follo hadde mulighet til å vinne priser for beste logo, beste innovative produkt eller tjeneste, beste sosiale entreprenørskap, beste utstilling, beste HR/IA bedrift, beste salgsteam og prisen for beste ungdomsbedrift.

– Ungdommene startet opp sine egne bedrifter i september, og er kommet godt i gang. Alle de deltagende bedriftene får en tilbakemelding på hva de kan forbedre seg på, hva som var bra og hvordan de kan få flere kunder til sin bedrift, forteller Petter Skotland.

– Er det spennende å være med på ungt entreprenørskap?

– Vi synes det har vært veldig spennende og annerledes. Vi har fått jobbe mye praktisk, og vi har laget en stand helt selv. Produktet vi har laget er en kaffekopp som er laget av resirkulert materiale, blant annet kaffegrut. Hvis man lukter på koppen, så lukter den litt kaffe.

Flere bilder her:

– Hva har vært utfordrende med å ha en ungdomsbedrift?

– Det var litt vanskelig å vite hvor mange kopper vi skulle kjøpe inn. Vi visste ikke helt om vi skulle satse på selge eller konkurrere, men vi er veldig konkurranseinnstilt, så vi prøver å vinne konkurransen.

I stedet for å selge koppene her har vi laget en liste som interesserte kan skrive seg på, forteller Marit Garli Langedal, Marius Benno Andersen, Erlend Solstad Helgesen og Erica Homme i Gjengrut UB

Det er mye fokus på gjenbruk og miljø i de forskjellige bedriftene, og det er ikke tvil om at det som er miljøvennlig er litt på moten blant ungdommene. Hos De forskjellige standene kunne man finne alt fra spiselig tape til å holde på plass tacoen til hjemmelagde vesker og sokker til å bruke utendørs.

En ungdomsbedrift har kommet opp med en idé for å øke trafikksikkerheten blant unge.

– Ideen vår er noen skolisser som også er refleks. Mange ungdommer synes ikke refleks er så kult å gå med, og det er veldig fort gjort å glemme å ta på seg et refleksbånd. Derfor tenkte vi på skolisser, for det er veldig vanskelig å glemme å ta på seg skolisser når man går ut, forteller ungdommene fra Safe UB, Sabrina Abdi, Ria Parqhi, Khoshal Stanalezai og Mathias Nakken.

Vinneren av beste ungdomsbedrift ble Storybag, som også vant prisen for beste salgsteam, beste logo og beste sosiale entrepenørskap. Perfect Temperature vant prisen for beste utstilling, Eco Cover vant prisen for beste HR/IA bedrift og Frizzwiz vant prisen for beste innovative produkt.

Artikkeltags