Vant gründeridol - skal konkurrere med andre ungdomsbedrifter i Europa

Brikken: Skoleelevene Sjursen Hoaas, Martine Bjørgum Aas, Jonathan Schippert og Sondre Kornstad har stor tro på at de kommer til å få produktet til Vel Hjemme ut i butikkene.                                  Foto: Bjørn V. Sandness

Brikken: Skoleelevene Sjursen Hoaas, Martine Bjørgum Aas, Jonathan Schippert og Sondre Kornstad har stor tro på at de kommer til å få produktet til Vel Hjemme ut i butikkene. Foto: Bjørn V. Sandness

Artikkelen er over 3 år gammel

Ungdomsbedriften Vel Hjemme vant gründerfinalen på Kjeller, og topper dermed skoleåret med tur til Wien.

DEL

SKI: Ungdomsbedriften fra Ski vgs. består av daglig leder Sebastian Sjursen Hoaas, Martine Bjørgum Aas (personalansvarlig), Sondre Kornstad (marked og produktansvarlig) og Jonathan Schippert (økonomiansvarlig).

– Vi har laget en velfungerende prototype av produktet vårt, noe som bidro til at vi gikk seirende ut av finalen, mener Kornstad.

Produktet Vel Hjemme UB tilbyr et produkt som gir automatisk beskjed ved barnets hjemkomst. Et sett består av en sender, som barnet bærer med seg, og en mottager, som settes fast i inngangsdøren hjemme. Når barnet med sin sender passerer inngangsdøren, vil det automatisk bli sendt en SMS til foreldre om barnets ankomst.

Hver brikke har sin egen identitet, og en vil da få vite hvem som er vel hjemme fra skolen.

Ikke sporbar

– Det ikke er noen sporings-muligheter av barnet med produktet, da teknologien ikke inneholder GPS. Vårt produkt bryter derfor ingen etiske regler, mener Kornstad.

LES OGSÅ: Med hjerte for Others

De regner med at prisen på et sett, med sender og mottager, vil havne på et par tusen kroner, og at hver ekstra sender vil koste 399 kroner.

Målgruppen er foreldre med barn i grunnskolen.

Ungdommene har spurt markedet om råd, og tilbakemeldingene har vært positive.

– Både foreldre og SFO synes det ville vært betryggende å motta SMS om at barnet har kommet seg trygt hjem, sier Hoaas.

Juryen har gjort en total- vurdering av potensial, bruk av nettverk, behovet i markedet, innovasjonsgraden, presentasjonene og forretningsplanene for å kåre vinneren av Gründeridol.

Gleder seg til tur

I Wien skal bedriften konkurrere mot andre ungdoms- bedrifter fra Europa.

– Det gleder vi oss stort til, smiler gjengen.

Drømmen er å starte et aksjeselskap.

– Vi håper å komme i gang med salget av produktet i løpet av 2017.

En av kjerneverdiene til Ungt Entreprenørskap er å styrke unge menneskers evne og kompetanse til å mestre fremtiden. Noe ungdommen mener de har oppnådd.

– Vi lærer mye praktisk, som vi kan bruke senere i livet.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken