Ifølge en pressemelding fra NITO, eller Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon, bør det ikke være noen overraskelse at Black Friday er en av de mest lukrative dagene i året for kriminelle på nett.

Forsøkt svindlet

Blir man først utsatt for et angrep, kommer det allikevel gjerne som en stor overraskelse. Slik det blant annet gjorde for ØB-journalist Vibeke Johannessen da hun trodde at hun trykket på en lenke fra banken sin nylig. Meldingen som tilsynelatende kom fra Bank Norwegian, dukket opp i samme SMS-tråd som de reelle meldingene fra flyselskapet Norwegian. Men avsenderen hadde altså ingen ting med noen av de to selskapene å gjøre. Resultatet var at svindlere forsøkte å tappe kontoen hennes for 90.000 kroner.

Mer om den hendelsen kan du lese her:

– Dessverre forekommer det en del forsøk på denne typen svindel, slik kunden har opplevd her. Vedkommende har mottatt SMS, som utgir seg for å være banken. I motsetning til phishing, som kommer på e-post, blir slike bedrageriforsøk på SMS kalt for smishing. Trykker kunden på lenken og legger inn kode og passord, blir disse opplysningene benyttet av uvedkommende til å utføre økonomisk kriminalitet, i dette tilfellet tømming av kundens kort, fortalte Håkon Hovde som er Head of Dispute & Financial Crime i Bank Norwegian, i en e-post til ØB i den forbindelse.

LES OGSÅ: Postnord advarer mot svindel: – Lett å gå på limpinnen

– Perfekt mulighet

Ifølge NITO er E-poster med falske lenker (phising), falske nettsteder og ubeskyttet innsending av personlig informasjon noen av risikoene du bør være obs på.

– Black Friday er den perfekte muligheten for svindlere som regner med at folk er ukritiske mens de leter etter et kupp. Som kunde bør du være forsiktig når en avtale ser for god ut til å være sann, sier leder for NITOs ekspertutvalg for IT og digitalisering, Per Øyvind Hodøl i pressemeldingen.

Han kommer med følgende råd:

Råd mot hackerangrep

Her er fem råd mot hackerangrep på Black Friday

  1. Hold PC-en og telefonen oppdatert. Ikke bruk utdaterte programmer og apper. Sørg for å installere sikkerhetsoppdateringer raskt. Det er et kappløp med tiden for å unngå at hackere utnytter sikkerhetshull i programvaren, som nettleseren din. Utdatert programvare er verst stilt, fordi den ikke lenger mottar sikkerhetsoppdateringer.
  2. Bruk en passord-app som lager sterke og unike passord for hver nettside. Dette kalles en password manager.
  3. Vær kritisk til e-poster og SMS-er med tilbud og lenker. Noen av dem er kanskje ikke legitime og er kun ute etter å få tak i dine sensitive passord, kortnumre og personlige informasjon. Da kan du fort bli svindlet og kontoen tømt.
  4. Skriv inn navnet på nettstedet manuelt i stedet for å klikke på linken. Det er en sunn vane som koster så lite, og det kan spare deg for både hacking, virus og ekkel phishing-svindel som prøver å lure deg til å skrive inn påloggingsdetaljene dine på et falskt nettsted.
  5. Legg inn mobilnummeret ditt i brukerprofilen på viktige nettsider. Dette gjør at du raskt kan gjenopprette kontoen dersom den skulle bli hacket.

– Dette er særlig viktig på sosiale medier og nettsider som betyr mye for deg. Det finnes flere måter å gjenopprette en brukerkonto, men engangskode via SMS er den raskeste og enkleste måten å bevise at du er den rettmessige eieren av kontoen. For å sende deg en sikkerhetskode på SMS, trenger nettsiden telefonnummeret ditt, forklarer Hodøl.

Forsikring mot ID-tyveri

I tillegg er NITO oppmerksom på problematikken rundt ID-tyveri. ID'en din har stor verdi, og kommer den på avveie, kan det gjøre stor skade. Ifølge selskapet finnes det forsikringer som tar høyde for dette.