Gå til sidens hovedinnhold

UP mister fire stillinger, men lover å knipe like mange råkjørere som før

Artikkelen er over 5 år gammel

Sjansen for å møte Utrykningspolitiet er like stor som før, selv om det kuttes fire stillinger på Østlandet.

Er du ikke abonnent ennå? Prøv ØB+ og papiravisen i fire uker for kun 99 kroner

Ressurser skal nå flyttes ut i distriktene fra Østlandet.

– For oss utgjør dette en nettoeffekt på fire færre stillinger, i praksis to færre biler, sier Stein-Olaf Røberg, distriktsleder for Utrykningspolitiet (UP).

– Like ofte som før

Han mener dette knapt vil merkes for bilistene.

– Vi kommer til å være ute tilnærmet like ofte som før, ikke minst på E18 i Østfold, forsikrer han overfor Smaalenenes Avis.

– Så de varslede kuttene er ikke et signal om færre kontroller?

– Absolutt ikke. Det har vært en skjevfordeling av ressurser som nå rettes opp i, men for vår del er dette udramatisk, sier Røberg og understreker at den beste metoden for å unngå å bli stoppet er å kjøre lovlig.

En av kontrollformene Utrykningspolitiet bruker en del, er å kjøre sivilbil på motorveien og sjekke fart og atferd på bilistene. Senest søndag kveld ble tre personer stoppet på E18 i Hærland. Alle var i 30-årene og alle fikk førerkortet sitt beslaglagt.

To av dem kjørte i 128 kilometer i timen, mens den tredje kjørte i 136 kilometer i timen.

– Ved denne typen kontroller har vi valgt et innslagspunkt for hva vi skal reagere på, men jeg kan love deg at vi kunne ha tatt mange flere, hadde vi kjørt en ren laserkontroll, sier distriktslederen.

– Du vil kanskje ikke fortelle oss hvor dere legger dette innslagspunktet?

– Nei, dette blir ofte avgjort i bilen der og da, og det dreier seg ikke bare om fart, men også om annen atferd, som for eksempel forbikjøringer.

Ofte i Hærland

Mye av Utrykningspolitiets innsats har vært nettopp i den nyeste 90-sonen på E18 i Hærland. Ifølge Røberg er det mange bilister som har åpenbare problemer med å skjønne at det «bare» er 90-sone her.

Synderne er like mange, uansett retning på veien.

– I 80-sonen videre mot Ørje blir det ofte køer som hindrer de store hastighetene, men vi er jo oppmerksom på forbikjøringer. Det samme ser vi i 70-sonen av E18 i Hobøl og Follo, sier Stein-Olaf Røberg.

Han lover at politiet selvsagt skal overvåke påsketrafikken, ikke bare i utkantene, men også fortsatt på sentrale Østlandet.

Kommentarer til denne saken