Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

STÅR TIL DISPOSISJON: Personlig trener hos Avancia Ski, Therese Ødegaard og resepsjonist og salgsansvarlig, Katarina Ødegaard, ønsker alle som er ny til treningssenteret hjertelig velkommen til deres 4 ukers gratis «kom i gang»-introprogram.

Vil du holde nyttårsforsettet i år?

Annonse fra Ski Storsenter

Etter ukesvis med pepperkaker, ribbesvor og marsipan, er det mange av oss som gledelig setter nyttårsforsetter om en bedre livsstil når 1. januar trer i kraft. Men hvordan holder du de?

Velkommen til Ski Storsenter!

Har DU lyst til å holde nyttårsforsettet?

I januar har Avancia på Ski Storsenter en rekke spennende tilbud! I tillegg til sosiale saltimer og fokus på treningsglede, starter treningssenteret fra tirsdag 19. januar et GRATIS 4 ukers "kom i gang"-introprogram for ikke-medlemmer som har lyst til å begynne med trening! Avancia har også flotte tilbud på personlig trener-timer, med hele 10% på alle PT-pakker som blir kjøpt i januar.

Avancia på Ski Storsenter er åpent:

Mandag - torsdag: 06.30 - 22.00

Fredag: 06.30 - 21.00

Lørdag: 09.00 - 18.00

Søndag: 10.00 - 17.00

Ski Storsenter er åpent alle hverdager:

Kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Se butikkoversikt for butikkenes åpningstider.

Vil du lese mer? Vi har mange spennende, inspirerende artikler på vår nettside!

Enten du har som mål å gå ned i vekt, øke livskvaliteten eller bære handleposene hele veien hjem, kan det å opprettholde den nye livsstilen være lettere sagt en gjort!

– Kroppen er et vanedyr og elsker rutiner, forklarer Therese Ødegaard, personlig trener hos Avancia på Ski Storsenter.

– Derfor er det så vanskelig for oss å gjøre endringer.

Så hva kan du gjøre for å unngå å bryte løftene?

Therese forklarer at noe av det viktigste man må ta hensyn til er å sette realistiske mål som samsvarer med hverdagen din. Hvis trening aldri har fått plass i kalenderen før, må du nok regne med å sette av tid til å gjøre dette og få det som en del av rutinen din.

Therese forteller også at det er viktig at du setter mål som det ligger litt følelser bak, og som er viktig for deg. Istedenfor å sette mål som å gå ned i vekt, så anbefaler den personlige treneren at du spesifiserer hvorfor du vil det. 

Er det fordi du vil lettere leke med barna? Fordi du ønsker å leve noen år lengre? Eller fordi du ønsker å unngå skader, eller bli symptomfri?

Artikkelen fortsetter under bildet.

Senteret er åpent alle hverdager:

Kl. 10.00 – 21.00

Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Se butikkoversikt for butikkenes åpningstider.

RIKTIG UTGANGSPUNKT: Therese Ødegaard, personlig trener hos Avancia Ski, hjelper Avancia-medlem, Mohamed Baba, med å utføre øvelser riktig.


- LOV Å HA DÅRLIGE DAGER: David Ewald, personlig trener hos Avancia Ski, mener det er lov til å ha dårlige dager, men at du ikke må skli helt ut.

–   Kan være den snilleste formen for trening

For mange kan det å sette foten inn på et treningssenter være en skremmende tanke, spesielt hvis det har gått flere år siden man sist tok seg en løpetur eller løftet vekter.

– Mange tenker kanskje at man må være på et spesielt nivå for å trene på et treningssenter, men så er det faktisk motsatt, forklarer David Ewald, personlig trener hos Avancia på Ski Storsenter.

– Treningssenteret kan brukes som et hjelpemiddel til å være aktiv i hverdagen. Det kan være den snilleste formen for trening og en flott måte å trene seg opp til de tingene man synes er morsomt.

For å gjøre besøkene til treningssenter lettere anbefaler David at du enten tar med deg en treningskamerat, eller har introduksjonstimer med en personlig trener:

– En personlig trener er interessert i at du skal nå målene dine. Vi kan også gi konstruktiv tilbakemelding om hvilket nivå du ligger på, så du starter med riktig trening for ditt utgangspunkt.

INSPIRERENDE OG PRAKTISK: Avancia Sport Center har flotte lokaler, lett tilgjengelig i 3. etasje på Ski Storsenter.

Det er lov å gjøre feil

Selv om mange av oss kan sette realistiske mål, så er det kanskje enda vanskeligere å ha realistiske forventninger på hvor raskt vi kommer til å se resultatet. Therese og David minner oss på at vi ikke må gi opp hvis vi ikke ser virkningen av trening og sunt kosthold like fort som vi ønsker:

– Har du brukt 20-30-40 år på å komme dit du er nå, så tar det ikke bare to uker for å få sommerkroppen.

David oppfordrer også at du ikke må miste motet om du gjør en liten feil, eller ikke følger planen på punkt og prikke:

– Det er helt lov å ha dårlige dager, og utelate en treningsøkt eller spise en kake på jobben. Men ikke skli helt ut, kom deg inn på rett på spor igjen. 

 – Det hjelper ikke å være kjempeflink i to uker med trening, og så ikke orke mer.

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet