Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik kjøper du undertøy til kjæresten!

Annonse fra Ski Storsenter

Valentinsdagen nærmer seg med stormskritt, og et sett med lekkert undertøy er en romantisk gave som gleder de fleste kvinner. Men, dessverre kan det å sette føttene inn i en undertøysbutikk, og finne riktig undertøy til sin kjære, være en ukomfortabel opplevelse for mange menn. Personal shopper på Ski Storsenter, Siv Anker Eriksen, vet råd.

Siv Anker Eriksen, som har vært personal shopper på Ski Storsenter i over ti år, synes undertøy er en av de mest romantiske gavene du kan gi til kjæresten.

– For det første er det jo mye mer intimt enn å gi en t-skjorte eller et skjerf, forteller Siv. 

– For det andre er det jo en felles glede, siden han som gir det bort får litt glede av det han også. I tillegg kan det skape en hyggelig stemning for dette paret.  

Du kan få hjelp av en personal shopper!

Ønsker du hjelp til Valentinsgaven fra personal shopper? Ta kontakt med Siv Anker Eriksen på 92 85 11 83.

Ønsker du heller å bestille en vanlig personal shopper-konsultasjon kan du kontakte kundeservice på 64 85 90 00 eller booke en tid som passer her.

Populært med BH uten spiler

Vi beveger oss sakte, men sikkert mot vår og sesongens spennende trender, hvor fargepalettet preges av pasteller og duse farger.

– Disse to undertøysettene i lys rosa og fargen ´nude´ er noen av mine favoritter denne sesongen, forteller Siv. 

– Det ene er fra Marinka, og det i lys rosa er fra H&M. De er begge elegante med delikate, myke blonder. Samtidig kan de være forførende, spesielt under en lett, gjennomsiktig bluse.

En annen trend som dominerer vårens undertøymote er BH-er uten spiler.

– En BH uten spiler gir selvfølgelig ikke like mye støtte, men er veldig komfortabel, forklarer Siv.

– Derfor passer nok denne typen best til personer med liten byste.

VÅRENS FARGEPALETT: Undertøy i duse farger, og BH-er uten spiler, er populært denne våren. Femilet Lulu BH (329,-) og underdel (179,-) fra Marinka. Spileløs BH i blonde (149,-) fra H&M.

Hvordan velger du?

Det kan være mange faktorer som spiller inn når man velger undertøy. Det skal ikke bare se fint ut ­– det må også være riktig størrelse og riktig snitt.

– Mitt tips er å gå i undertøysskuffen til kjæresten og se hva som står på lappene til undertøyet de allerede har, forteller Siv. – Spesielt BH-størrelsen, for det er jo det som ofte er vanskeligst.

Har du ikke rukket å ta en titt på lappene i undertøysskuffen, forteller Siv at undertøysbutikkene på Ski Storsenter er veldig dyktige på å finne riktig størrelse:

– Det er jo fordelen med å gå i en undertøysbutikk – de er spesialister på det her. På Marinka har de et bredt utvalg undertøy av ulike merker, og størrelsene er forskjellig fra merke til merke. Derfor spør de mennene hvilken størrelse kjæresten bruker på klær, siden de er vant til å jobbe ut ifra dette. De spør også mennene om kjæresten kan ligne på en av de som jobber der, og etter hvert så finner de fram til riktig størrelse. Men det er jo så klart bytterett, så lenge trusene er forseglet!

- Han som gir det bort får litt glede av det han også.

Siv Anker Eriksen, personal shopper

Styr unna det vulgære

En annen viktig faktor er stilen på selve undertøyet. Selv om man kanskje ønsker å kjøpe noe som er veldig sexy, så kan det være lurt å tenke på hvilke klær kjæresten bruker ofte og hva hun liker.

– Man kjenner kanskje kjæresten sin godt nok til at man skjønner litt hva hun liker, forteller Siv.

 – I tillegg går det an å tilpasse, og inngå et kompromiss. Vet du at hun er veldig enkel og sporty i stilen, så går det an å finne en BH som bare har en liten antydning til blonder på seg.

Den imøtekommende personal shopperen anbefaler også å styre unna det som er vulgært.

Heldigvis kan man ikke gjøre mye feil, hvis man først har gjort strevet med å finne undertøy som gave.

– Jeg hadde synes det var så hyggelig gjort, at om han kom med feil størrelse så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det, forteller moteeksperten.

– Da hadde jeg heller gått og byttet til riktig størrelse. Bare at han i det hele tatt har gjort det er veldig hyggelig.

Man kjenner kanskje kjæresten sin godt nok til at man skjønner litt hva hun liker.

Siv Anker Eriksen, personal shopper

HJELP Å FÅ: Siv tilbyr gledelig hjelp med gaveshoppingen før morsdag og Valentinsdagen.

Personlig hjelp

Synes du BH-shoppingen fortsatt virker komplisert, tilbyr Siv gratis hjelp med gavene før Valentinsdagen.

– Det er jo en veldig behagelig måte å handle på, forteller Siv. 

– Man får profesjonell hjelp fra en som har utdannelse innenfor feltet, som kan stil, farger og snitt. I tillegg er det effektivt, siden du slipper å gå inn og ut av butikker og titte igjennom endeløse mengder av stativer.

– Det er bare å ta kontakt med meg, oppfordrer Siv. 

– Da snakker jeg med de som skal gi gaven, og spør litt om hva den de kjøper for liker med tanke på farger, stil og interesser. Etter det går jeg å finner gaven og pakker den pent inn, slik at det lett og raskt kan hentes.


Velkommen til Ski Storsenter

Senteret er åpent alle hverdager 

kl. 10.00 – 21.00
Lørdag kl. 10.00 – 18.00

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet