Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ett kjøkken - tre stiler!

Annonse fra Ski Storsenter

Hvor lett er det å gi kjøkkenet et løft etter å ha besøkt Ski Storsenter i et par timer?

FØR FORVANDLINGEN: Epoq-kjøkkenet fra Lefdal på Ski Storsenter er vårt utgangspunkt.

For å finne svaret utfordret vi dekoratør ved Ski Storsenter, Cecilie Aksdal. Hun fikk i oppgave å lage tre vidt forskjellige stiler på ett og samme kjøkken, og alt måtte letes frem på senteret til samme tid som en vanlig handlerunde tar.

- Det å blåse nytt liv inn i kjøkkenet behøver ikke være tidkrevende eller en stor jobb. Det kan på en produktiv dag eller helg, mener Aksdal.

- Vi har en masse spennende interiør her på Ski Storsenter, men det er ofte noen nye ting i kombinasjon med det man har fra før av som vil gi det beste resultatet. Jeg håper dette kan gi inspirasjon til å gjøre enkle, men merkbare endringer.

Til disposisjon har hun fått et nøytralt og lekkert kjøkken fra Epoq, som selges hos Lefdal på Ski Storsenter.

 - Jeg må si det er litt artig at vi til og med selger kjøkken her på senteret. Alt til kjøkkenet under ett tak, smiler hun stolt.  

Rustikt kjøkken

Det rustikke kjøkkenet er inspirert av Cecilies egen smak. Hun foretrekker selv å blande elementer, og å spille på kontraster som varmt, kaldt, moderne og gammelt. 

HERLIG SJARM: Coastal blue 4,2 liter gryte (2079,-), redskapsholder (259,-) og krus (199,-), alle fra Le Creuset hos Christiania Glassmagasin, trefat i mangotre fra Masterclass 1249,- og morter i granitt fra Kitchencraft (889,-), begge hos Traktøren, trefjøl med oppheng (699,-) og fliser (39,- pr.stk.) begge fra Kremmerhuset, vase med gullfarget holder (249,-) hos Indiska, Manola bordlampe (998,-) fra Herstal hos Christiania Belysning. Øvrige produkter fra Kremmerhuset, Christiania Glassmagasin, Oliviers, Traktøren og Mester Grønn, alt på Ski Storsenter.
ANNERLEDES: Gi kjøkkenet ekstra sjarm med finurlige, personlige detaljer.

Oppfriskningstips 1: Rydd - og bruk det du har!

Fjern de tingene som ikke bidrar positivt til kjøkkenet ditt. Om du sliter med å finne ut akkurat hvilke elementer som bør tas vekk eller flyttes, har Cecilie et lite knep i ermet.

– Ofte kan det hjelpe å ta et mobilbilde av kjøkkenet ditt, det gjør det lettere å se hvilke elementer som forstyrrer.

– Når det gjelder interiør trives man med så mye forskjellig, så jeg synes ikke man bør ha strenge regler for hvordan man bør kombinere det. Ta utgangspunkt i det du har og liker, kommenterer hun.

Romantisk kjøkken

- Til den romantiske stilen hadde jeg et fargetema i tankene da jeg valgte ut. Rosatonene får dominere, men forskjellen på rosafargene vi ser her er at de ikke er så sukkersøte, men litt mer tøffe. Du kan si at rosa er den nye punken!, ler Cecilie.  
VOKSENT SØTT: Klokke "Tempus watch" (699,-), brett "Luna tray Large(bordaux)" (329,-) og "Luna tray small(nude)" (279,-), gullkurv "Rim basket large" (399,-) "Rim basket small" (249,-) rosa bolle med gull-lokk "Shining box" (179,-), rosa bolle med glasslokk "Frosted box" (299,-) spisebrikker "Distorted Placemat" (69,-) "Essen" bestikk, 16 deler (1099,-), hvit-og gullfarget vase "Halfn'half vase" (459,-), rosa boks i sten "Saponem box large" (499,-) og skjærebrett i marmor "Marble cutting board large" (399,-), alt fra Bolia.
FARGERIKT: Gull og tøffe rosatoner skaper fargerik harmoni.

Oppfriskningstips 2: Kartlegg behovene dine

Sliter du med å finne ut hvordan du vil ha det, kan det hjelpe å ta utgangspunkt i inspirasjonsbilder hvor du finner ting du liker. 

- Så kan du sette sammen en enkel kollasje for å få bedre oversikt over hva du ønsker, forteller Cecilie.

For å live opp et rom raskt og effektivt anbefaler Cecilie tekstiler, enten det er nye puter til kjøkkensofaen eller et nytt oppvaskhåndkle.

Barskt kjøkken

Det barske kjøkkenet bærer preg av tunge elementer som jerngryter og redskaper som kjøttkvern og pommes frites-kutter.

Likevel er Cecilie opptatt av at kjøkkenet skal gjenspeile den som bruker det og fortelle noe om personligheten deres.

– Det er fint med én litt rar eller kanskje annerledes ting. Det kan være noe som ikke alle har, som du har funnet på loppemarked, eller noe du eller barna har laget selv.

– I dette rommet er det et sølvfarget kjeleunderlag formet som et dødninghode. Det gir et hint av personlighet og kanskje sier det litt om de som bor der.

ELEGANT ARBEIDSKJØKKEN: Gryter av 100% resirkulerte jernbaneskinner med termometer foran, fra Combekk, 24cm (3099,-) og 28cm (3399,-), pizzaspade i stål fra Kitchencraft (549,-) gryteunderlag formet som dødninghode fra Cookut (249,-), alt hos Traktøren, skjærefjøler i tre fra Holm hos Jernia og bilde "Vær" (499,-) fra Kremmerhuset. Øvrige produkter fra Mester Grønn, Jernia og Traktøren.
TUNGT OG TØFT: På det barske kjøkkenet er det redskapene som råder, alt fra kjøttkvern til pommes frites-kutter og tunge jerngryter.

En annen råkul detalj er nettopp jerngrytene. De er av merket Combekk og er laget av 100 prosent resirkulerte jernbaneskinner.

– Hvor tøft er ikke det?, kontrer Cecilie.

Oppfriskningstips 3: Sett frem tingene du elsker

Det er flest hverdager, så ikke gjem bort flotte gjenstander i skap og skuffer.

– Ha kun de tingene du elsker fremme på benken, råder Cecilie.

– Får man vekk rot og forstyrrende elementer kan det hjelpe deg å sette pris på de fine tingene du har fra før.

Få tips av fargeekspert!

Velkommen til interiørdager på Ski Storsenter 22.-23. april

Smaksprøver, DIY-kurs med Panduro Hobby, stands med blant annet Nøstet mitt og Åhlens. Utstillinger av Elite foto, Kremmerhuset og egen trendutstilling. Tilbords og Mester Grønn gir deg inspirasjon til borddekkingen.  

Lørdag 23. april kl. 13.00: Spennende og kreativt foredrag av fargeekspert Dagny Thurmann-Moe. Hun forteller om og viser frem hva som skjer med fargebruken vår og hvordan vi effektivt kan bruke farger i hverdagen.

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet