Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I kø for å oppfylle boligdrømmen

Annonse fra Veidekke

12. juni kl. 09.00 venter Attentus eiendomsmegling kø foran inngangsdøren sin i Nordbyveien i Ski. Da legges 27 attraktive leiligheter som skal bygges i Nordbyveien 74 ut for salg.

– Det vil nok bli mange førstegangskjøpere her, sier eiendomsmegler Anders Borgen som er klar for å legge ut boliger i flere segmenter. 

Området har fått navnet Grenselunden, og leilighetene varierer fra 2-roms på 47 kvm til 4-roms på 90 kvm. I det størrelsesintervallet vil alt fra enslige til mindre familier finne noe som vil passe, og prisen vil være gunstig sammenlignet med tilsvarende prosjektet.

– Disse leilighetene er innflytningsklare etter sommeren 2018, sier Kristin Solerød Tronaas som er daglig leder i Nordbyveien 74 AS. Nordbyveien 74 AS er et selskap som er heleid av Veidekke Eiendom AS, og som igjen har valgt seg Attentus Eiendomsmegling som samarbeidspartner.

Slik blir livet i Grenselunden

– Byggetrinn 1 vil ligge nærmest Nordbyveien, mens det vil komme et bygg til i trinn 2 som ligger lengre inne, sier eiendomsmegler Anders Borgen. Byggetrinn to vil ha oppstart i januar 2018. Det vil til slutt bli 66 leiligheter i Grenselunden.

Leilighetene blir innflytningsklare sommeren 2018.

Beliggenheten er midt i hjertet av Nordbyveien som har opplevd en stor oppgradering de siste årene. Det finnes også populære turområder på begge sider av Nordbyveien.

– Grenselunden får også dagligvarebutikk i første etasje, og med det har man også alt man trenger i hverdagen på selve eiendommen, sier Borgen. 

Det vil bli tre etasjer med leiligheter over butikklokalene i første etasje med heis til alle etasjer, og garasje i kjelleren. Samtlige boenheter i første byggetrinn vil få vestvendte balkonger.

– Det vil ligge veldig usjenert, samtidig som det er veldig sentralt, sier Solerød Tronaas

Gunstig å kjøpe nytt fremfor brukt i dagens marked

Eiendomsmegler Anders Borgen poengterer gevinsten av å kjøpe nytt, fremfor bruktmarkedet som har en annen standard.

– Det har aldri vært så liten avstand i pris mellom brukt og nytt som nå, og det er større grunn enn noen gang å se mot disse mulighetene, sier Borgen. 

Med alle disse faktorene med i betraktningen, ventes det storbesøk til meglerkontoret 12. juni.

– Det blir første mann til mølla, og det er allerede spørsmål om når man bør stille seg i kø. Jeg tror nok det vil bli stor rift om disse leilighetene, sier både eiendomsmegler og byggherre.

DIN NYE ADRESSE? Snart kan du sikre deg ny bolig her.
Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet