Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

De tar tak når hagen trenger stell

Hagen er eiendommens ansikt utad

Annonse fra Park & Anlegg AS

Nå går vi inn i sesongen der vi har mest glede av hagen vår, men om du har mangel på grønne fingre eller innsatsvilje, fortvil ikke. I Ski finnes nemlig gode hjelpere.

Calluna er en avdeling under Park & Anlegg AS.

Kontakt oss om du ønsker hjelp til vedlikehold.

• Beskjæring av busker og trær • Opprydding i hager • Felling av trær

– Avtaleboken begynner å fylle seg opp, men vi har tid til å se på hagen din også, forsikrer områdeleder Jørund Greibrokk fra Callunas avdeling for Oslo og Akershus. 

All skjøtsel rundt plenklipping, klipping av hekker og beskjæring av tre og busker inngår i vedlikeholdet, og forespørslene er stadig økende. I disse dager finner man blant annet Calluna sine arbeidere på de nye boligområdene på Finstad Park i Ski.

Flere og flere setter bort hagestellet til Calluna

– Det skjer mye på denne tiden av året. Vi er midt i den årlige vårsjauen som gjør resten av sommeren lettere for kundene våre, forteller Jørund Greibrokk.

Oppdragene strekker seg fra smått til stort. De hjelper borettslag, men også privatpersoner. Kanskje er det kunden som ikke lenger har de fysiske forutsetningene for å drive med vedlikehold, for andre er det tidsklemma.

–  Akkurat det er typisk for flere av våre oppdrag nå om dagen, sier Greibrokk.

Hagestell er et fagfelt Calluna og eieren Park & Anlegg AS har lang erfaring med. Calluna har vært i bransjen i 30 år, og ble kjøpt opp av Park & Anlegg AS for fire år siden. Calluna er i dag organisert som en avdeling i Park & Anlegg AS. Med tilsammen 50 års erfaring har de fått utallige eiendommer til å skinne.

FINPUSSEN: Jørund Greibrokk i Calluna gjør finpussen på grøntområdene på Finstad Park i Ski om dagen. Nå er det høysesong og alle skal klargjøre uteområdene sine til sommermånedene.

Hagetrenden er strammere utrykk og formklipte hekker

Med lang fartstid innenfor hagearbeid har de også sett ulike trender komme og gå. Hvordan ønsker Folloværingene at hagen skal skal se ut i 2017?

– Det er moter i hagemiljøene på samme måte som i det arkitektoniske på hus, forteller Jon Olsson, avdelings – og prosjektleder for forretningsområde Utemiljø i Park & Anlegg AS, om utviklingen.

– Ute er det et strammere uttrykk og formklipte hekker nå. Det er mer heller og harde flater som betongdekke og slike ting. For noen år siden var det mye tuja, men det er det ikke så mye av lenger. I private hager tenker også flere og flere på dyrking av egen økologisk mat, forklarer Olsson.

Hagen har mye å si for totalinntrykket på en eiendom, men ulik innsats blir lagt ned i forhold til interesser, budsjett og annet.

– De som er entusiastiske støper utepeis, legger skifer og bruker mye tid ute. Andre vil bare ha ting ordnet opp i for å holde et visst nivå.

I tillegg til vedlikehold av grøntanlegg, bygger Calluna i disse dager opp virksomheten for å kunne ta seg av etterspørselen for flere nyanlegg, der de bygger opp grøntanlegg helt fra bunn av.

– Calluna har 20 faglærte gartnere med høy kunnskap og god kompetanse på vedlikehold og skjøtsel, som sikrer kundene best mulig resultat, både for private hus og hytteeiere, samt ikke minst alle borettslag som Calluna har vedlikeholdsavtale med. Det er bare å ta kontakt, avslutter Greibrokk.

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet