Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ski og omegn – lett tilgjengelig og rikt på opplevelser

Annonse fra Matchbanker

Ski har hatt bystatus siden 2004 og er en typisk stasjonsby og et trafikknutepunkt for deler av Akerhus og Østfold. En hyggelig langhelg i regionen kan inkludere innholdsrike timer på sykkel om sommeren og på ski om vinteren, og med de mange hyggelig spisesteder regionen byr på, hvorfor ikke gi plass til en gastronomisk rundtur?

Med natur og kultur side om side, er mulighetene i regionen åpne for både gratis og kostbare opplevelser. I selskap med familie og gode venner skal det ikke nødvendigvis så mye til før alle hygger seg. Innimellom kan det friste med aktiviteter som koster litt. 

Hvis du tenker på at ta opp et forbrukslån er det viktig å tenke seg godt om og lese forbrukerrådets anbefalinger først, så det ikke blir for dyrt.

Rollespill og kinobesøk i Ski

Hvis man vil underholdes, er Ski et godt utgangspunkt. Her ligger Perfect Escape Ski, som byr på usedvanlige utfordringer. På Perfect Escape Ski spiller man mysteriespill med seg selv og andre i et lukket rom, proppet med gåter og finurlige mekanikker. 

Her skjerpes ens kreative tankegang, lagånd og oppfinnsomhet, og spillet er velegnet til både familieunderholdning og som et festlig innslag sammen med vennene. Ski kino er Follos største kinosenter, og fokuserer på den gode familieopplevelsen. Dagen kan så avsluttes med en god middag på Sushi Søstre, Tandori Palace eller Cafe Sjarm, bare for å nevne noen.

Restaurantbesøk i Oppegård og vafler i Ås

I Oppegård frister flere varianter av asiatisk mat som, Oppegård Sushi og Wok og Eden China Restaurant. Er man golfentusiast, ligger Oppegård golfklubb og venter med velanlagte baner i flott natur. Bestemorstranda med fine svaberg, en liten sandstrand og gode fiskemuligheter på brygga er også en mulighet. 

I Ås finner du Ås kunstforening, som har skiftende utstillinger og et innholdsrikt plakatarkiv. Og kommunen huser selvfølgelig også Tusenfryd, Norges største fornøyelsespark. Sist, men ikke minst – i gjenbruksbutikken i Ås kan du ikke bare gjøre gode funn til en billig penge, du kan også nyte et rolig øyeblikk i «den lune kroken» hvor det serveres kaffe og vafler.

Slik finner du pengene til det

Å gi seg selv et avbrekk i en travel hverdag, og utforske gleder og fornøyelser i sitt eget nærområde kan gi masser av overskudd. Det kan gjøres uten store utgifter, mens man andre ganger gjerne vil spandere litt.

Hvis du ønsker å låne penger til opplevelser i Ski og omegnen, kan hjemmesiden Matchbanker gi et overblikk over ulike lån, hva de koster og hva slags tilbakebetalingsplaner de har. Det kan hjelpe deg til eventuelt å finne et lån med en realistisk tilbakebetalingsplan i forhold til din økonomi.

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet