Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nabolagssuksess med mange tilflyttere

– Her bor vi i "Lyckliga gatan"!

Fotograf Siw Pessar og familien fant drømmeboligen to ganger på Lund Vest i Spydeberg.

Lund Vest

24 ferdigstilte rekkehus

48 leiligheter fordelt på to bygg ferdigstilles 1. kvartal 2018.

34 småhus fordelt på 18 Sonhus og 16 sorgenfunk. Ferdigstilles fra 2. kvartal 2018 og er delt opp i 2 byggetrinn.

Interessert? Les mer her!

Bakke bygger nå siste salgstrinn på Lund Vest. Her kommer 34 nye eneboliger i tre varianter - en type med funkispreg og to mer herskapelige boligtyper.

Blant dem som har sikret seg bolig i siste salgstrinn er Siw Pessar og familien. For snaut to år siden kjøpte de sin første bolig på Lund Vest, og nå flytter de bare noen meter til sin nye bolig.

– Med store barn ønsket vi et ekstra soverom og et ekstra oppholdsrom, så barna kan ha et sted å være, forteller Siw.

Ønsker seg mer plass og tilvalg

Dessuten har de blitt mer bevisst på hvilke behov de selv har.

– Ettersom venner og familie bor litt unna, er det fint å ha et gjesterom så folk kan overnatte uten at vi må flytte ut av rommene våre, påpeker Siw, som også har tilvalgslisten klar:

– En selvrensende stekeovn står høyt på listen der!

Vil du vite mer om siste salgstrinn av eneboliger på Lund Vest? Les mer her.

FELLESSKAP: I gata der Siw bor har de opprettet en egen Facebook-side hvor man kan invitere til sosiale sammenkomster og spørre om hjelp om man trenger det. Den lille gressplenen bak huset innbyr til lek og moro for store og små.

Siw og familien skiftet nemlig ut storbyliv i USA med livet på bygda for snart to år siden, og siden har de ikke sett seg tilbake.

– Vi ser ingen grunn til å flytte fra et så godt nærmiljø som det vi har her. Som fotografer har vi hele Østlandet som arbeidsplass. Da er det sentralt og fint å bo i Spydeberg. Mange av jobbene våre er i Oslo, og dit tar det bare 40 minutter med tog eller bil.

Husbankfinansiering muliggjør boligdrømmer

Husbankfinansiering gjorde det mulig å virkeliggjøre drømmen om en egen og helt ny enebolig sentralt på Østlandet, både første og andre gang.

– Det var en kjempefordel for oss å få lån via Husbanken. Bakke tok seg av hele søknadsprosessen, vi måtte bare levere papirer som viste hva vi hadde hatt av inntekt. Husbanken har også gunstige renter, og de stiller høye krav til boligen. Det er en trygghet for oss som kjøpere, påpeker Siw.

Husbankfinansiering kan hjelpe boligkjøpere å komme inn på boligmarkedet. Bakke hjelper boligkjøperen gjennom hele søknadsprosessen til Husbanken, og boligkjøper får svar i løpet av 14 dager.

Nøkkelferdige boliger betyr at man kan flytte rett inn ved overtakelse. Alt av hvitevarer er med, gulv og vegger på badene er flislagt, gressplen er lagt og oppstillingsplassen utenfor huset er asfaltert. Kunden får alt som står i prospektet.

"Lyckliga gatan"

Spydeberg er en kommune i vekst og har blitt en populær tilflyttingskommune. Landlige og vakre omgivelser kombinert med kort reisevei til storbyens arbeidsmarked og opplevelser, er med på å trekke folk til området.

FULLROSER NABOLAGET: At alle flyttet inn i nye boliger på samme tid, mener Siw bidro til det gode naboskapet på Lund Vest.

– Da vi flyttet inn her, var vi mange i samme situasjon. Alle var nye i nye hus. Det har nok vært med på å skape det fellesskapet vi har her i dag.

Et godt nabolag er viktig for voksne, barn og ikke minst alle firbeinte venner. Det tok ikke mange måneder før en felles Facebook-gruppe var opprettet og grillene tent opp til felles grillfester i nabolaget på Lund Vest.

– Jeg føler nesten at jeg lever litt i “Lyckliga gatan” her, forteller Siw og utdyper:

– Vi hjelper hverandre og passer hverandres hus og katter om noen er borte noen dager. Her er vi noen småbarnsfamilier, noen single og noen med større barn, og det skaper god dynamikk i området.

Avstander fra Lund Vest:

• Spydeberg sentrum: 1,5 kilometer • Oslo: 50 kilometer

• Til Oslo: Tog: 45 min • Buss: 55 min • Bil: 45 min

• Gode kollektivforbindelser med togstasjon i området

• Barnevennlig

• Barnehage kun et steinkast unna boligene

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet