Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Bilen er kontoret, spiserommet og arbeidsverktøyet mitt

Annonse fra RSA Bil AS

På en vanlig dag kan rørleggerne tilbringe flere timer i bilen. Den blir nesten som et hjem utenfor hjemmet.

– Det blir mange timer i bilen, absolutt. Kanskje to-tre timer på en vanlig dag. Andre dager er man i bilen nesten hele dagen, sier Daniel Frønæs. 

Kommer og går som de vil: Daniel og Steinar fra Langhus Rør AS er innom RSA Bil i Ski for å hilse på Sverre og få vasket bilene sine. (Foto: Thomas Andersen)

Han jobber som rørlegger i Langhus Rør. Vi møter ham og sjefen Steinar Lunde på RSA Bil i Dynamittveien i Ski en fredag morgen. Gradestokken viser fem blå, men solen stråler og våren virker ikke så langt unna likevel. Rørleggerne er på plass for å få vasket bilene sine før helgen. 

– Bilen er jo kontoret vårt, spiserommet og et arbeidsverktøy, sier Daniel.

– Sover du i bilen også eller? spør vi.

– Ha ha, jeg har gjort det, ler Steinar.

Sverre Oksett skyter spøkefullt inn:

– Kanskje vi skal få ordna en nedfellbar seng til deg da? 

Rotete bil = rotete rørlegger

I hele åtte år har rørleggerne i Langhus Rør vært kunder av RSA Bil på Ski, og de trekker frem én kvalitet som ekstra viktig.

- Her kan vi komme og gå som vi vil, servicen er helt upåklagelig. For oss er det ekstremt viktig å ha muligheten til å få benytte vaskemaskinen her og ta oss tid til å rydde og støvsuge i bilen. En rotete bil betyr en rotete rørlegger, fastslår sjefsrørlegger Steinar.

Spesialtilpasset: Daniel ønsket seg et dobbeltgulv slik at han kunne sortere verktøy og utstyr i skuffer under gulvet. Og det fikk han! (Foto: Thomas Andersen)

Daniel nikker, og viser frem bilen sin, en Fiat Talento. Der er verktøy og utstyr sortert i skuffer under gulvet i bakrommet.

- Jeg ville ha et dobbeltgulv her, sånn at jeg kan ha tingene ryddet unna. Derfor trenger jeg ikke å kjøre med henger når jeg skal frakte for eksempel dusjkabinetter og andre store ting for kundene mine, forklarer han, og innrømmer at han har ryddet litt ekstra til ære for fotografen i dag.

- Men jeg har system altså! Dette er jo min bil. Det blir rot hvis noen av de andre gutta skal låne den, ler han. 

Her kan vi komme og gå som vi vil, servicen er helt upåklagelig.

Steinar Lunde

RSA Bil AS

Dynamitveien 19

1400 Ski

Åpningstider: 

Mandag - fredag: 08 - 17

Torsdag: 08 - 19

Lørdag: 08 - 14

Har tillit til bilselgerne

Stemningen mellom Sverre, Steinar og Daniel er uformell og spøkefull. Det er tydelig at de kjenner hverandre godt nå, etter flere år med kundeforhold. 

– Vi stoler på Sverre og gutta her. Vi ringer og sier at vi trenger en bil, og vi prøvekjører omtrent ikke engang. Så får vi den levert med alt vi måtte ønske. De ordner alt vi vil ha av innredning og ekstrautstyr, samt profilering - så henter vi den når den er helt klar. Det er gull verdt, avslutter Steinar. 

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet