Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Her får vi alt vi har drømt om

Annonse fra JM Norge AS

Fire dager tok det fra Jan (61) og Unni (57) Walbeck så annonsen til de signerte kontrakt om kjøp av leilighet i boligprosjektet Myrvoll stasjon. – Her får vi alt vi har drømt om, sier ekteparet.

Etter å ha bodd i rekkehus i Trollåsen på Kolbotn siden 1984, har Jan og Unni nesten hele sitt sosiale nettverk i Oppegård. Dermed har de også vært fast bestemt på å forbli innenfor kommunens grenser når de én dag skulle bytte bolig.

– Å flytte er en stor beslutning, men vi har alltid sagt at vi ikke skal bo i rekkehus når vi blir pensjonister. Vi ønsker rett og slett en enklere hverdag, sier Unni.

Gleder seg: Nå har Jan og Unni slått til på den perfekte leiligheten, og de gleder seg til å følge prosjektet fremover.

De ramser opp kvalitetene som gjør at de knapt kan vente med å flytte til Myrvoll stasjon:

- Ny, moderne og vedlikeholdsfri bolig med høy kvalitet og smarte løsninger

- Togstasjon og attraktive turområder rett utenfor boligen

- Heis til parkeringskjeller

- Balkong ut mot et nytt torg med både matbutikk og bakervarer

Og ikke minst; forventningen om å bli en del av et moderne, grønt og levende nabolag, samtidig som de blir værende i kommunen og bevarer nærheten til venner.

Velkommen til visning

Søndag 13. mai klokken 13 - 14

Skiveien 123, 1415 Oppegård

EFA-bygget, 2. etg

Les mer om Myrvoll stasjon her.

Handlet raskt

Da ekteparet så en annonse for JMs store boligprosjekt Myrvoll stasjon, gikk det fort i svingene.

– Vi så annonsen på en onsdag, snakket med megler på torsdag, bestemte oss på lørdag og signerte kjøpekontrakt på søndag. Myrvoll stasjon svarer rett og slett på alle behovene og ønskene vi har, sier Unni.

FULL KLAFF: For Unni og Jan var det helt riktig å kjøpe leilighet på Myrvoll stasjon.

Det er mindre enn fem kilometer fra rekkehuset i Trollåsen til Trelasttomta på østsiden av jernbanesporet ved Myrvoll stasjon. Her skal JM de neste årene bygge hele 480 moderne leiligheter og 150 rekkehus. Det er med andre ord et helt nytt lokalmiljø som vil vokse frem sentralt i Oppegård.

– Vi har store forventninger om at utvalget av boliger vil gjøre dette til et populært og levende bomiljø for mange ulike typer mennesker, sier Unni.

I tillegg til selve boligene skal store ressurser brukes på å opparbeide attraktive utearealer med eget torg, stier, benker, grøntområder og en egen «salamanderdam».

Les mer og se flere bilder fra Myrvoll stasjon her!

Nærhet til natur: På fritiden har Jan og Unni muligheten til å nyte naturen og vannet.

Tar toget til jobb

Beliggenheten, kvalitetene i selve boligene og helheten i prosjektet er alle medvirkende årsaker til at Jan og Unni Walbeck grep sjansen da den bød seg.

– Her på Myrvoll stasjon får vi alt vi har drømt om – og litt til, sier Unni og Jan, som har sine arbeidsplasser i henholdsvis Oslo og Oppegård.

Når Oppegård og Ski kommuner slås sammen 1. januar 2020, får Jan nytt arbeidssted i Ski sentrum. Da passer det som hånd i hanske at toget stopper rett utenfor døra i den nye leiligheten. Like praktisk er det for kona Unni, som kommer til Oslo S på 21 minutter fra Myrvoll stasjon.

– Å bo i umiddelbar nærhet til et knutepunkt var viktig for oss. Her kan vi begge gå rett på toget. Det er helt perfekt, sier Unni.

Myrvoll stasjon svarer rett og slett på alle behovene og ønskene vi har.

Unni Walbeck

– Et levende nabolag

En annen kvalitet ekteparet ser fram til å nyte godt av, er de mange naturopplevelsene beliggenheten innbyr til.

Med skog og mark, fuglekvitter, lysløype, stier og Gjersjøen tett på, er det enkelt å spenne på seg skiene på vinterstid eller tur-, sykkel- og joggesko resten av året.

Lekkert: Det blir flott på Myrvoll stasjon. Her kommer både rekkehus og leiligheter.

– Vi har alltid vært veldig glad i friluftsliv og naturen. Å få slike kvaliteter rett utenfor døra er rett og slett luksus, sier Unni Walbeck.

Ekteparet har kjøpt en leilighet med tre soverom, for å ha plass til de to sønnene når de er hjemme på besøk.

– Vi gleder oss stort til å flytte inn. Vi vet at JM har høy kvalitet på standarden i sine leiligheter, samtidig som vi har muligheter til å gjøre tilvalg og sette vårt personlige preg på boligen. Dette, sammen med den tette oppfølgingen vi har fått etter at vi kjøpte, er ting vi setter stor pris på, sier Jan og Unni Walbeck.

Les mer og se flere bilder fra Myrvoll stasjon her!

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet