Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi gir bygninger liv!

Annonse fra Bravida Follo Elektro

Vi er alle avhengig av strøm og at ting fungerer. Om du trenger hjelp til prosjektering, design eller installasjon får du en komplett elektropakke hos Bravida Follo. Her er nemlig ingen jobb for liten, ingen jobb for stor!

– Bravida er Nordens største tekniske entreprenør, og vår visjon er å opprettholde det gode samarbeidet vi har med våre kunder og samarbeidspartnere. Det er på den måten vi kan yte den beste servicen til enhver tid, sier Kim Hedemann Brenn. Han er avdelingssjef hos Bravida Follo, hvor han trives meget godt.

For de 32 ansatte i Follo betyr det en hektisk hverdag, hvor ingen dag er lik. Med så mange aspekter og elementer innen elektrofaget kan oppdragene være alt fra boliginstallasjoner til den mest teknisk kompliserte bygningen. Brenn forteller at visjonen er å være best i Norge, og at de har personene og de rette ressursene som kreves for å oppfylle dette.

Én av de beste måtene å sikre seg dyktige og nye medarbeidere er ved å ta inn lærlinger. I dag er det seks lærlinger som får bryne seg på oppdrag sammen med de erfarne montørene hos Bravida i Follo.

– Lærlingene er en viktig ressurs for oss, og vi er opptatt av å ha dem med på laget. De er jo tross alt fremtidens flinke montører, smiler Brenn.


Kristofer Paulsson, Øivind Hoelstad, Ann-Karin Hind, John Hansen og Kim Hedemann Brenn (fra venstre) trives utmerket hos Bravida Follo, og ønsker gjerne flere med på laget (Foto: Svein Hansen)

Bravida satser ikke bare på å være kundenes første valg. De ønsker også å være bransjens mest attraktive arbeidsgiver. Miljøet er godt og trivelig, med stor takhøyde og hvor latteren sitter løst. I Bavida Follo kan en få utfolde seg både når gjelder vanlig elektro installasjon, men også spennende tekniske løsninger på kameraovervåkning innbrudd og adgangskontrolls anlegg. Her er det mange muligheter hvis man ønsker seg svært varierende arbeidsdager.

– Vi er en veldig fin og kompetent gjeng, men vi ønsker oss flere med på laget, forteller Brenn. Han oppfordrer alle til å søke seg inn Bravida- familien, uansett om det er som saksbehandler, funksjonær, elektriker eller svakstrømstekniker – for å nevne noen av mulighetene. Bravida ser etter dyktige montører som liker utfordringer. Bedriften gir deg utmerkede muligheter til å vokse og utvikle deg til å gå videre i karrieren.

– For de som vil prøve noe nytt og bli bedre innen faget. Prøv Bravida. Vi er en attraktiv bedrift som satser på egne ansatte, og vi ønsker å løfte frem egne folk som viser at de vil og kan, sier Brenn.

Prosjektleder Øivind Hoelstad og Bas Åge Lorentzen trives godt med hektiske dager (Foto: Svein Hansen)

The Bravida Way

Bravida ønsker alle velkommen inn, uansett hvilken jobb du trenger hjelp til. Det kan være store prosjekter så vel som små. Alle kunder mottar den samme, trygge og kvalitetssikrede utførelsen.

Bravida har også utviklet en egen arbeidsmåte, en form for kultur som opprettholdes i alle de 30 lokasjonene i Norge. Konseptet innebærer at veletablerte oppfølgingssystemer, felles arbeidsmetoder og verktøy samt støtte gjennom storskalafordeler som driver utviklingen lokalt.

Ifølge Brenn er Bravida en forretningsorientert enhet med kompetente medarbeidere, hvor pålitelighet og opptreden står i fokus.

– Vi gjør det vi har sagt, følger opp kundene og leverer kvalitet, understreker han.

Med en rekke store prosjekter på gang er det lite med hvile for de ansatte i Bravida Follo. For dem betyr det en spennende, ny og utfordrende arbeidsdag. I prosjektporteføljen kan vi nevne sikkerhetsanlegget på nye Campus Ås, Greverudlia Barnehage og cirka 120 nye boliger i Follo og Indre Østfold. I tillegg kommer installeringen av Norges kanskje største private Elbil ladestruktur for et borettslag på Velvestad i Langhus. 

Brenn legger til at Bravida ikke bare gir bygninger liv, men fornybart liv. Samt at de gir deg som kunde en enklere hverdag. I samarbeid med Future Home monterer Bravida Smarthus-løsninger som, slik at kunden kan styre huset fra telefonen.

I Bravida er ingen jobb er for stor, ingen jobb er for liten. Bare spennende og utfordrende! 

Bravida

• Bravida er Nordens ledende totalleverandør av tekniske installasjon- og servicetjenester for bygg.

• Bravida Follo har 32 ansatte. 

• Bravida Follo tilbyr alt innen elektro.

• Vi gir bygninger liv – døgnet rundt, hele året. 

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet