Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Norges råeste byggevarekjede

Annonse fra Ski Bygg AS

Trenger du byggematerialer til ditt neste prosjekt? Pusse opp bad eller kjøkken? Nytt tak? Ny peis? Ny terrasse? Ski Bygg er et opplevelsessenter for deg som skal pusse opp. Her får du hjelp til det aller meste – både store og små prosjekter!

Adresse
Kjeppestadveien 44, 1400 Ski

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 18:00
Lørdag: 09:00 – 16:00

Kjøkkenavdelingen: 09:00 – 18:00

– Vi er Norges råeste byggevarekjede, selv om vi er en av de minste byggevarekjedene, smiler Erlend Hjellegjerde. Han er leder for kategori, marked og innkjøp i Ski Bygg, et sted han trives meget godt.

Byggevarekjeden, som for øvrig feirer 100 år i 2019, var tidligere en del av Byggmakker, men valgte å trekke seg ut for fem år siden. I dag står de på egne bein, med avdelinger i Askim, Fredrikstad, Ås og Enebakk og egen kjøkkenavdeling på Grini som fører kjøkkenmerket Mobalpa. Selve flaggskipet er på Ski, med et lager på 22 000 kvadratmeter.

– Totalt er det 150 ansatte i selskapet, hvor av 110 personer jobber her på Ski. Hos oss møter du fagfolk med høy kompetanse på hvert sitt område, sier Hjellegjerde.

–Vi har også en egen fagavdeling, hvor du som kunde får hjelp med for eksempel tekniske måltegninger og mengdeberegninger. Kort sagt alt du trenger til prosjektet ditt, fortsetter han.

De ansatte på Ski Bygg hjelper deg med å finne rette materialer, utstyr og alt annet du trenger til prosjektet ditt. Som kunde får du kvalitet i alle ledd: Fra den minste lille skrue til den største kjøkkeninnredningen. Merkevarene som leveres fra Ski Bygg er sterke merkevarer. Sigdal og Mobalpa leverer kjøkken og parketten kommer fra Kährs og Saga, som gir trygghet for deg som kunde.

– Ski Bygg er størst på proff, men en vesentlig del av omsetningen er private som ønsker å gjøre jobben selv, sier Hjellegjerde. 

Erlend Hjellegjerde hos Ski Bygg.

Mange muligheter

Ski Bygg ønsker å være det naturlige valget for entreprenører, byggmestere, håndverkere og forbrukere ved å tilby et riktig vareutvalg med konkurransedyktige betingelser. De skreddersyr både produkter og løsninger, som kommer både proffene og sluttkunden til gode.

Hjellegjerde forteller at det siste året har de også hatt en stor ombygning, hvor hele butikken er snudd om. Nå er bygg- og interiøravdelingen (gulv, dører, vinduer, peis og ovner, kjøkken og flis/bad) samlet på ett sted i butikken slik at kunden får en bedre opplevelse når de skal velge produkter til prosjektet sitt.

Gjennom flotte utstillinger viser Ski Bygg hvilke valgmuligheter som finnes for deg som kunde. Det er nesten som å komme inn et opplevelsessenter for proffen og oppussingsglade kunder. Alle som kommer inn, enten du er proff eller privat, ønskes velkommen inn med et smil og gode tips og råd. 

– Vårt fortrinn er kompetanse, utvalg samt at vi har vært i faget lenge. Dermed er vi gode på bredden i alle fagkategorier. Service står også høyt i fokus, og kundene vet at de kan stole på oss, forteller Hjellegjerde.

- Vi er egentlig råest på markedet, sier han med et smil. 

Riktig verktøy er halve jobben sies det

Ski Bygg

Frister det med nytt bad? Ski Bygg har alt du trenger!

Det er ikke noe Ski Bygg ikke kan hjelpe deg med. I alle fall ikke om det hører til byggebransjen. De har et stort utvalg på lager, og er raske med å bestille og skaffe varer dersom kunden ønsker andre løsninger. 

Trenger du inspirasjon eller veiledning er det bare å stikke innom for en hyggelig prat med en av de ansatte, som garantert vet hva de snakker om. Du kan også la deg inspirere av utstillingene i butikken.  

Store eller små prosjekter. Tak eller gulv. Maling i alle farger. Panel eller tapet. Proff eller privat.

Ski Bygg er butikken for deg. De er jo tross alt den råeste byggevarekjeden! 

Ski Bygg

• Ski Bygg er ett av landets ledende byggevarehus.

• Gjennom snart 100 år har vi lært at de valgene vi gjør i forhold til sortiment er med på å sikre et godt sluttresultat for deg som kunde.

• Hos oss møter du fagfolk med høy kompetanse på sine respektive områder.

• Du får kvalitet i alle ledd: Fra den minste spikeren til den største kjøkkeninnredningen.

• Proffene har visst det lenge, og flere og flere handler hos oss.

• Vi holder oss til gode merkevarer av høy kvalitet, produkter som i årevis har bevist at de duger.

• Våre kjøkken heter Sigdal og Mobalpa. Parketten vi selger kommer fra Saga og Kährs.

• Vi mener at alt du gjør og kjøper, enten det handler om nybygg eller oppussing, skal øke verdien av boligen.

• Vi velger våre leverandører med omhu. Vi kvalitetsikrer dem og velger produkter hvor pris og kvalitet står i forhold til hverandre.

• Vi har alt du trenger innenfor kjøkken, innredning, benkeplater og hvitevarer. Det samme med garderobe, bad, gulv og dører.

• Med vår kompetanse gir vi deg trygghet og faglig veiledning.

• Ski Bygg er stedet hvor profesjonelle byggere og forbrukere møtes.

• Vårt hovedanlegg ligger i Ski. Vi har også fire proffsentre i Ås, Enebakk, Askim og Fredrikstad.

• Til sammen har vi 150 ansatte.

• Gjennom våre flotte utstillinger viser vi hvilke valgmuligheter som finnes for deg som kunde. 

Redaksjonen i Østlandets Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet